Beoordelingsschaal pedagogische kwaliteit

Beoordelingsschaal pedagogische kwaliteit

Het kinderopvangveld is doordrongen van het belang van goede pedagogische kwaliteit en kinderopvangorganisaties onderzoeken steeds meer hoe ze cyclisch aan kwaliteit kunnen werken. Pedagogisch medewerkers spelen als direct verantwoordelijken voor het primaire proces in de groep een belangrijke rol als het gaat om kwaliteitsverbetering. Van hen wordt verwacht dat ze kritisch naar hun eigen praktijk kijken en zich actief afvragen wat ze nodig hebben om de dagelijkse ervaringen van de kinderen in de groep te optimaliseren. Met de Beoordelingsschaal pedagogische kwaliteit. Leer- en leefomgeving voor peuters en kleuters krijgen pedagogisch medewerkers een praktisch instrument in handen, afgestemd op de leeftijdsgroep waarmee ze werken en boordevol handreikingen waarmee ze direct aan de slag kunnen. De zeven kwaliteitsniveaus lenen zich uitermate goed voor een stapsgewijze benadering. Managers en leidinggevenden kunnen de schaal daarom eenvoudig inzetten in het cyclische proces waarin kwaliteit en aanbod regelmatig onder de loep genomen worden. Tot nu toe was de Nederlandse vertaling van de ECERS-R alleen beschikbaar voor gebruik in wetenschappelijk onderzoek. Om het denken over en het in kaart brengen van de pedagogische kwaliteit ook in de praktijk op gang te brengen, verscheen er in 2009 wel al een op de ITERS-R en ECERS-R gebaseerde algemene checklist voor leidinggevenden en kwaliteitswerkers in de kinderopvang. Deze checklist is opgenomen in de NCKO-Kwaliteitsmonitor.

Auteur | Thelma Harms
Taal | Nederlands
Type | Paperback
Categorie | Onderwijs & Didactiek

Kijk verder

Boekomslag voor ISBN: 9789048319787
Boekomslag voor ISBN: 9789463865944
Boekomslag voor ISBN: 9789493303447
Boekomslag voor ISBN: 9789401476478
Boekomslag voor ISBN: 9789036818605
Boekomslag voor ISBN: 9789006951523


Boekn ©