Zie mij, niet mijn stoornis
Welke rol kunnen professionals vervullen in het slagen van de behandeling van jongeren die vanwege hun stoornis, ADHD en PDD-NOS, op een gegeven moment zijn aangemeld voor een behandeling in een residentiële instelling?
De geplaatste jongeren hebben door hun stoornis veelal negatieve ervaringen in het verleden opgedaan. Ze zijn vaak niet begrepen of botsten keer op keer op hun eigen tekortkomingen. Het lijkt er soms sterk op dat ze langzaam het gevoel hebben gekregen dat ze uit een stoornis bestaan. De ontwikkelde 'Zie-mij-methodiek', die in dit boek centraal staat, richt zich dan ook expliciet op de stoornis en het omgaan daarmee met als doel het versterken van het zelfvertrouwen van de jongeren.
Met concrete voorbeelden uit het dagelijkse leven van de jongeren wordt de lezer meegenomen in hoe pedagogisch medewerkers in en rondom de leefgroep(en) de jongeren proberen te leren omgaan met hun stoornis. Door op hun eigen ervaringen te reflecteren leren de jongeren hun gedragsproblemen herkennen, erkennen en verkennen die voortkomen uit hun stoornis en doen zij vaardigheden op om in toekomstige situaties adequaat hiermee om te gaan.
Het boek maakt zichtbaar dat een specifiek gecreëerd orthopedagogisch leefklimaat in een residentiële groep bijdraagt aan een uiteindelijke resultaat van een behandeling. Behandeling kan niet effectief zijn als een veilig en stabiel leefklimaat die aansluit bij de doelgroep als basisvoorwaarde ontbreekt. Niet alleen de pedagogisch medewerker als persoon is hierbij bepalend, ook het gehele team die gezamenlijk een methodiek toepast is hierbij cruciaal. Aandacht voor dit deel van het werk vergroot de professionaliteit van pedagogisch medewerkers en draagt bij aan de kwaliteit van zorg.
Dit boek is bedoeld voor leefgroepteams die werken met jongeren met ADHD en PDD-NOS en andere professionals die al dan niet te maken hebben met deze doelgroep. Voor studenten SPW, SPH en Pedagogiek geeft het boek inzicht in wat leefgroepwerk in kan houden en hoe een orthopedagogisch leefklimaat voor elke willekeurige doelgroep vormgegeven kan worden. Voor ouders c.q. verzorgers biedt het boek herkenning en mogelijk handvatten in de opvoeding van hun kind. Voor disciplines zoals orthopedagogen, Gz-psychologen, leerkrachten, therapeuten, psychiaters, onderzoekers, enzovoorts kan het boek informatie opleveren die wellicht bruikbaar is in hun praktijk.
De geplaatste jongeren hebben door hun stoornis veelal negatieve ervaringen in het verleden opgedaan. Ze zijn vaak niet begrepen of botsten keer op keer op hun eigen tekortkomingen. Het lijkt er soms sterk op dat ze langzaam het gevoel hebben gekregen dat ze uit een stoornis bestaan. De ontwikkelde 'Zie-mij-methodiek', die in dit boek centraal staat, richt zich dan ook expliciet op de stoornis en het omgaan daarmee met als doel het versterken van het zelfvertrouwen van de jongeren.
Met concrete voorbeelden uit het dagelijkse leven van de jongeren wordt de lezer meegenomen in hoe pedagogisch medewerkers in en rondom de leefgroep(en) de jongeren proberen te leren omgaan met hun stoornis. Door op hun eigen ervaringen te reflecteren leren de jongeren hun gedragsproblemen herkennen, erkennen en verkennen die voortkomen uit hun stoornis en doen zij vaardigheden op om in toekomstige situaties adequaat hiermee om te gaan.
Het boek maakt zichtbaar dat een specifiek gecreëerd orthopedagogisch leefklimaat in een residentiële groep bijdraagt aan een uiteindelijke resultaat van een behandeling. Behandeling kan niet effectief zijn als een veilig en stabiel leefklimaat die aansluit bij de doelgroep als basisvoorwaarde ontbreekt. Niet alleen de pedagogisch medewerker als persoon is hierbij bepalend, ook het gehele team die gezamenlijk een methodiek toepast is hierbij cruciaal. Aandacht voor dit deel van het werk vergroot de professionaliteit van pedagogisch medewerkers en draagt bij aan de kwaliteit van zorg.
Dit boek is bedoeld voor leefgroepteams die werken met jongeren met ADHD en PDD-NOS en andere professionals die al dan niet te maken hebben met deze doelgroep. Voor studenten SPW, SPH en Pedagogiek geeft het boek inzicht in wat leefgroepwerk in kan houden en hoe een orthopedagogisch leefklimaat voor elke willekeurige doelgroep vormgegeven kan worden. Voor ouders c.q. verzorgers biedt het boek herkenning en mogelijk handvatten in de opvoeding van hun kind. Voor disciplines zoals orthopedagogen, Gz-psychologen, leerkrachten, therapeuten, psychiaters, onderzoekers, enzovoorts kan het boek informatie opleveren die wellicht bruikbaar is in hun praktijk.
Auteur | | Aniet Bruininks |
Taal | | Nederlands |
Type | | Paperback |
Categorie | | Geneeskunde & Verpleging |