De rode miljardair
Een sprookjesverhaal uit het Verre Oosten, zo oogt de opkomst van Alibaba, het Chinese e-commerce bedrijf. In 'De Rode Miljardair' beschrijft Hans Moleman aan de hand van het levensverhaal van Jack Ma hoe het sprookje tot stand is gekomen. Deze even slimme als ondernemende leraar Engels weet als geen ander in te spelen op de handelslust van 1,3 miljard Chinezen.
Tegelijkertijd heeft Ma´s geesteskind Alibaba te maken met harde concurrentie en het wakend oog van de Chinese autoriteiten, die het internet graag onder controle willen houden. Facebook, Twitter en Google kijken met afgunst toe hoe hij dat klaarspeelt.
Jack Ma wil met Alibaba en zusterbedrijven als Taobao en Alipay de wereldmarkt op. Op zijn Engelstalige sites zijn nu al volop spullen te koop, maar Ma wil meer. In China is hij naar het voorbeeld van Google zijn imperium snel aan het uitbreiden, met onder meer twitterkloon Weibo, filmproductie en cloudservice.
Zelfs van een voetbalclub, de Chinese landskampioen Guangzhou Evergrande, mag hij zich mede-eigenaar noemen. Dreigt Ma door de miljarden die binnenrollen op hol te slaan, of zit er een doortimmerde strategie achter?
Hans Moleman was correspondent voor de Volkskrant in achtereenvolgens Zuid-Afrika en China. Hij beleefde vanaf 2004 de rappe opkomst van het Chinese internet mee; nooit eerder hadden de Chinezen zoveel vrijheid om zaken te doen - en een mening te geven, in weerwil van de censuur uit Peking. Vanuit Nederland volgt Moleman China nu online, onder meer via zijn website Verre Vrienden. Eerder schreef hij 'Avonturen in modern China'.
Auteur | | Hans Moleman |
Taal | | Nederlands |
Type | | Paperback |
Categorie | | Biografieën & Waargebeurd |