De ambtenaar in het openbaar bestuur
De positie en rol van ambtenaren krijgt in Nederland en in veel andere landen hernieuwde aandacht. Zal de regering de rechtspositie van ambtenaren gelijktrekken met die van werknemers in de private sector zoals gedaan is in Italië, Zweden en Denemarken? Of blijven we juist waarde hechten aan het eigene van het werken voor de overheid? Juist langs die lijn is recentelijk in Groot-Brittannië en andere EU-lidstaten nieuwe wetgeving ingevoerd.
In De ambtenaar in het openbaar bestuur betogen de auteurs dat ook voor Nederland de nieuwe overheid geen 'genormaliseerde' arbeidsrechtelijke positie voor ambtenaren vereist. Sterker nog, aan het gelijktrekken van de rechtspositie kleven belangrijke nadelen, zowel in financiële als bestuurlijke zin. Ambtenaren van nu moeten flexibel en responsief zijn, maar daarmee vermindert de noodzaak van 'klassieke' waarden zoals politieke neutraliteit en integriteit bepaald niet. Aan die waarden moeten we juist opnieuw betekenis geven, passend bij de actuele bestuurlijke en maatschappelijke omgeving.
De positie en rol van ambtenaren krijgt in Nederland en in veel andere landen hernieuwde aandacht. Zal de regering de rechtspositie van ambtenaren gelijktrekken met die van werknemers in de private sector zoals gedaan is in Italië, Zweden en Denemarken? Of blijven we juist waarde hechten aan het eigene van het werken voor de overheid? Juist langs die lijn is recentelijk in Groot-Brittannië en andere EU-lidstaten nieuwe wetgeving ingevoerd.
In De ambtenaar in het openbaar bestuur betogen de auteurs dat ook voor Nederland de nieuwe overheid geen 'genormaliseerde' arbeidsrechtelijke positie voor ambtenaren vereist. Sterker nog, aan het gelijktrekken van de rechtspositie kleven belangrijke nadelen, zowel in financiële als bestuurlijke zin. Ambtenaren van nu moeten flexibel en responsief zijn, maar daarmee vermindert de noodzaak van 'klassieke' waarden zoals politieke neutraliteit en integriteit bepaald niet. Aan die waarden moeten we juist opnieuw betekenis geven, passend bij de actuele bestuurlijke en maatschappelijke omgeving.
Frits M. van der Meer is hoogleraar Comparative Public Sector and Civil Service Reform namens het CAOP aan het Instituut Bestuurskunde van de Universiteit Leiden.
Caspar F. van den Berg is assistant professor aan het Instituut Bestuurskunde van de Universiteit Leiden.
Gerrit S.A. Dijkstra is lector Public Management aan de Haagse Hogeschool. Tevens is hij universitair hoofddocent aan het Instituut Bestuurskunde van de Universiteit Leiden.
In De ambtenaar in het openbaar bestuur betogen de auteurs dat ook voor Nederland de nieuwe overheid geen 'genormaliseerde' arbeidsrechtelijke positie voor ambtenaren vereist. Sterker nog, aan het gelijktrekken van de rechtspositie kleven belangrijke nadelen, zowel in financiële als bestuurlijke zin. Ambtenaren van nu moeten flexibel en responsief zijn, maar daarmee vermindert de noodzaak van 'klassieke' waarden zoals politieke neutraliteit en integriteit bepaald niet. Aan die waarden moeten we juist opnieuw betekenis geven, passend bij de actuele bestuurlijke en maatschappelijke omgeving.
De positie en rol van ambtenaren krijgt in Nederland en in veel andere landen hernieuwde aandacht. Zal de regering de rechtspositie van ambtenaren gelijktrekken met die van werknemers in de private sector zoals gedaan is in Italië, Zweden en Denemarken? Of blijven we juist waarde hechten aan het eigene van het werken voor de overheid? Juist langs die lijn is recentelijk in Groot-Brittannië en andere EU-lidstaten nieuwe wetgeving ingevoerd.
In De ambtenaar in het openbaar bestuur betogen de auteurs dat ook voor Nederland de nieuwe overheid geen 'genormaliseerde' arbeidsrechtelijke positie voor ambtenaren vereist. Sterker nog, aan het gelijktrekken van de rechtspositie kleven belangrijke nadelen, zowel in financiële als bestuurlijke zin. Ambtenaren van nu moeten flexibel en responsief zijn, maar daarmee vermindert de noodzaak van 'klassieke' waarden zoals politieke neutraliteit en integriteit bepaald niet. Aan die waarden moeten we juist opnieuw betekenis geven, passend bij de actuele bestuurlijke en maatschappelijke omgeving.
Frits M. van der Meer is hoogleraar Comparative Public Sector and Civil Service Reform namens het CAOP aan het Instituut Bestuurskunde van de Universiteit Leiden.
Caspar F. van den Berg is assistant professor aan het Instituut Bestuurskunde van de Universiteit Leiden.
Gerrit S.A. Dijkstra is lector Public Management aan de Haagse Hogeschool. Tevens is hij universitair hoofddocent aan het Instituut Bestuurskunde van de Universiteit Leiden.
Auteur | | Frits M. van der Meer |
Taal | | Nederlands |
Type | | Paperback |
Categorie | | Mens & Maatschappij |