Madoc 26/4 -   Middeleeuwse communicatie

Madoc 26/4 - Middeleeuwse communicatie

Communicatie wordt nu in de eerste plaats geassocieerd met het uitzenden en ontvangen van boodschappen per telefoon, internet, radio of tv. Maar er zijn natuurlijk veel meer mogelijkheden, zoals een krantenartikel, reclamespotje, een borstbeeld van een bewonderde leider of kleding. Hoe deed men dat eigenlijk in de Middeleeuwen? Dit themanummer van Madoc laat zien, dat de wens om een boodschap over te dragen van alle tijden is, maar dat deze verrassende vormen kon aannemen. Inhoud: Redactioneel MARCO MOSTERT, Communicatie in de Middeleeuwen. Bij wijze van inleiding Intermezzo: JACQUELINE VAN LEEUWEN, Spot- en lasterbriefjes DESIREE SCHOLTEN, Spionage ELISABETH DEN HARTOG, Over non-verbale communicatie en serene en grijnzende koppen in de gotische bouwsculptuur Intermezzo: ANDREA VAN LEERDAM, Middeleeuwse marketing: drukkersaffiches JELLE KOOPMANS, Wat communiceert toneel in de Middeleeuwen? Intermezzo: JESKE VAN DONGEN, Muziek JOS SCHAEKEN, Berkenbastbriefjes MAAIKE VAN BERKEL, Politieke communicatie bij de Abassiden Intermezzo: JITSKE JASPERSE, Kleding LAURAN TOORIANS, Communiceren met een heiligenleven: Lebuïnus en de lezer Intermezzo: ANNIKA RULKENS, Brieven van Einhard ERIK KOOPER, Tweetalige stukken van Engelstalige koningen

Auteur | Ludo Jongen
Taal | Nederlands
Type | Paperback
Categorie | Geschiedenis

bol logo

Kijk verder

Boekomslag voor ISBN: 9789087048792
Boekomslag voor ISBN: 9789087047450
Boekomslag voor ISBN: 9789065509390
Boekomslag voor ISBN: 9789087044770
Boekomslag voor ISBN: 9789464550894
Boekomslag voor ISBN: 9789087046200


Boekn ©