Onderscheid moet er zijn
De Nederlandse pleziervaart ontstond in de zeventiende eeuw. Privéjachten werden niet meer alleen gebruikt voor personenvervoer, maar ook voor pleziertochtjes en wedstrijden. Op initiatief van prins Hendrik werd in 1846 de eerste watersportvereniging opgericht. Er kwamen nieuwe typen zeilboten en de motorboot deed zijn intrede. Tijdens de crisis in de jaren '30 bouwden veel mensen zelf een bootje. De watersport was geen elitesport meer. De naoorlogse welvaart bracht het plezierscheepje vervolgens binnen het bereik van vrijwel iedereen. Het massale watertoerisme van de laatste decennia leidt niet alleen tot 'overbevolking' op het water, maar ook tot ergernissen bij de oude vaarelite over nieuwkomers die de watersporttraditie en de vaaretiquette niet kennen. In dit fraai geïllustreerde boek beschrijft Eerde Beulakker vier eeuwen pleziervaart in Nederland. Hij laat zien welke factoren hebben bijgedragen aan de popularisering van de pleziervaart en beschrijft de sociale en culturele impact daarvan.
Auteur | | Eerde Beulakker |
Taal | | Nederlands |
Type | | Paperback |
Categorie | | Mens & Maatschappij |