Zeesleper Elbe
Dit is een gewijzigde herdruk in kleine oplage. Het werk heeft 1 nieuw hoofdstuk.
De zeesleepboot Elbe is een bijzonder schip. Uniek is dat één schip in haar 50-jarig bestaan zoveel imponerende belevenissen en avonturen meemaakt en het overleeft. Ze werd gebouwd in 1959, juist in een tijd waarin grote vraag ontstond naar zwaardere zeeslepers. Dit had onder andere te maken met de opkomst van grote objecten zoals mammoettankers en boorplatforms, die over de gehele wereld versleept moesten worden. Daar was vermogen voor nodig, veel vermogen. De Elbe met in eerste instantie haar 4000 pk voldeed aan deze eis. Ze heeft in dienst van L. Smit & Cos Internationale Sleepdienst veel grote en grootse opdrachten tot een goed einde gebracht. Eind jaren zeventig werd de zeesleper in opdracht van de Amerikaanse Association of Maryland Pilots verbouwd tot loodsboot. Daarna werd ze in 1985 werd aangekocht door de milieuorganisatie Greenpeace die haar wereldwijd inzette bij vele acties. Uiteindelijk zou het schip in 2002 worden overgedragen voor restauratie tot museumschip. Een ingrijpende metamorfose die gepaard ging met de nodige tegenslagen. Tegenwoordig is de Elbe het vlaggenschip van de Sleepboothaven Maassluis en eigendom van de Stichting Maritieme Collecties Rijnmond. Dit is een kleine gewijzigde herdruk. Het boek bevat 1 nieuw hoofdstuk.
De zeesleepboot Elbe is een bijzonder schip. Uniek is dat één schip in haar 50-jarig bestaan zoveel imponerende belevenissen en avonturen meemaakt en het overleeft. Ze werd gebouwd in 1959, juist in een tijd waarin grote vraag ontstond naar zwaardere zeeslepers. Dit had onder andere te maken met de opkomst van grote objecten zoals mammoettankers en boorplatforms, die over de gehele wereld versleept moesten worden. Daar was vermogen voor nodig, veel vermogen. De Elbe met in eerste instantie haar 4000 pk voldeed aan deze eis. Ze heeft in dienst van L. Smit & Cos Internationale Sleepdienst veel grote en grootse opdrachten tot een goed einde gebracht. Eind jaren zeventig werd de zeesleper in opdracht van de Amerikaanse Association of Maryland Pilots verbouwd tot loodsboot. Daarna werd ze in 1985 werd aangekocht door de milieuorganisatie Greenpeace die haar wereldwijd inzette bij vele acties. Uiteindelijk zou het schip in 2002 worden overgedragen voor restauratie tot museumschip. Een ingrijpende metamorfose die gepaard ging met de nodige tegenslagen. Tegenwoordig is de Elbe het vlaggenschip van de Sleepboothaven Maassluis en eigendom van de Stichting Maritieme Collecties Rijnmond. Dit is een kleine gewijzigde herdruk. Het boek bevat 1 nieuw hoofdstuk.
Auteur | | Yvonne Maij-Van Walsum |
Taal | | Nederlands |
Type | | Hardcover |
Categorie | | Vrije tijd & Hobby |