Kruisvaarders van de archipel
In dit eerste deel van drie boeken over de Marine Luchtvaart Dienst het ongelofelijke verhaal van één vliegtuig; de Catalina.
De eerste toestellen werden in 1941 vanuit andere landen aangekocht ter aanvulling van de geringe aantallen watervliegtuigen in Nederlands Oost Indië. In totaal heeft Nederland maar liefst 91 van deze vliegtuigen gehad, waarvan enkele na de Tweede Wereldoorlog als oorlogsbuit of uit legervoorraden kwamen.
Een boek over een buitengewoon sterk vliegtuigtype van de Marine Luchtvaart Dienst, welke aan het eind aan haar activiteiten ruim 14.000.000 kilometers merendeel over de oceanen heeft gevlogen. Als eerbetoon werd op Biak één van de toestellen, de 16-217, op een sokkel geplaatst en leefde voort als monument. Maar ook in Nederland werd de Catalina ingezet. Hier vlogen de men vanaf vliegkamp Valkenburg ten behoeve van de opsporing en reddingsdiensten.
De Catalina was een bijzondere machine in dienst van de Marine Luchtvaart Dienst 1941 1958.
De eerste toestellen werden in 1941 vanuit andere landen aangekocht ter aanvulling van de geringe aantallen watervliegtuigen in Nederlands Oost Indië. In totaal heeft Nederland maar liefst 91 van deze vliegtuigen gehad, waarvan enkele na de Tweede Wereldoorlog als oorlogsbuit of uit legervoorraden kwamen.
Een boek over een buitengewoon sterk vliegtuigtype van de Marine Luchtvaart Dienst, welke aan het eind aan haar activiteiten ruim 14.000.000 kilometers merendeel over de oceanen heeft gevlogen. Als eerbetoon werd op Biak één van de toestellen, de 16-217, op een sokkel geplaatst en leefde voort als monument. Maar ook in Nederland werd de Catalina ingezet. Hier vlogen de men vanaf vliegkamp Valkenburg ten behoeve van de opsporing en reddingsdiensten.
De Catalina was een bijzondere machine in dienst van de Marine Luchtvaart Dienst 1941 1958.
Auteur | | Bart M. Rijnhout |
Taal | | Nederlands |
Type | | Hardcover |
Categorie | | Mens & Maatschappij |