Vanaf De Brug Gezien
De titel van dit boek heeft vooral betrekking op de door de hoofdpersoon gedane waarnemingen vanaf de brug van de vele schepen waarop hij heeft gevaren. Deze komen tot leven in de vorm van een paar honderd foto's die Willem Pop Sr. had verzameld in de periode dat hij op meer dan vijftig schepen in allerlei functies van matroos tot kapitein heeft gevaren. Opvallend is de diversiteit aan schepen waarop hij aanmonsterde zoals, vissersschepen, haven- en zeesleepboten, coasters, vrachtschepen, passagiersschepen en gesleepte vaartuigen als tinbaggermolens, caissons, enz.
Met de sleepboot Willem Barendsz maakte hij in 1924-1925 de met veel publiciteit omgeven sleepreis van 92 dagen met een 5000-tons dok naar Sabang en maakte hij aansluitend de sleepreizen van Soerabaja naar Melbourne en Port Adelaide. En werd de zwaar beschadigde City of Singapore terug naar Rotterdam gesleept. Totaal was men 13 maanden onderweg geweest.
Tijdens de Tweede Wereldoorlog voer Willem Pop behalve op het oude vrachtschip Kelbergen en op de Engelse zeesleper Dexterous. Op 10 mei 1943 vond tussen deze zeesleper - varend in konvooi HX 237 - en de Duitse onderzeeboot U-403 een vuurgevecht plaats wat op het nippertje goed afliep voor de bemanning van de sleepboot. Van 6 juni 1944 tot eind november 1946 nam Willem Pop als stuurman van de Dexterous deel aan de invasie van Normandiƫ waarbij ternauwernood een ramp met een losgeslagen caisson kon worden voorkomen.
Na de Tweede Wereldoorlog sleepte de Poolzee in 1947 de tinbaggermolen Kalmoa naar Billiton. Bij de eerste poging die mislukte vanwege het zeer slechte weer in de Golf van Biscaye was Willem Pop runner-kapitein op de Kalmoa en bij de tweede geslaagde poging was hij stuurman op de Poolzee.
Als stuurman op de sleepboot Hudson was Pop getuige van de ramp met de Ulster Duke. Bij deze ramp die midden maart 1951 plaatsvond verdronken vier van de vijf runners plus de vertegenwoordiger van de koper van de Ulster Duke.
Met de sleepboot Willem Barendsz maakte hij in 1924-1925 de met veel publiciteit omgeven sleepreis van 92 dagen met een 5000-tons dok naar Sabang en maakte hij aansluitend de sleepreizen van Soerabaja naar Melbourne en Port Adelaide. En werd de zwaar beschadigde City of Singapore terug naar Rotterdam gesleept. Totaal was men 13 maanden onderweg geweest.
Tijdens de Tweede Wereldoorlog voer Willem Pop behalve op het oude vrachtschip Kelbergen en op de Engelse zeesleper Dexterous. Op 10 mei 1943 vond tussen deze zeesleper - varend in konvooi HX 237 - en de Duitse onderzeeboot U-403 een vuurgevecht plaats wat op het nippertje goed afliep voor de bemanning van de sleepboot. Van 6 juni 1944 tot eind november 1946 nam Willem Pop als stuurman van de Dexterous deel aan de invasie van Normandiƫ waarbij ternauwernood een ramp met een losgeslagen caisson kon worden voorkomen.
Na de Tweede Wereldoorlog sleepte de Poolzee in 1947 de tinbaggermolen Kalmoa naar Billiton. Bij de eerste poging die mislukte vanwege het zeer slechte weer in de Golf van Biscaye was Willem Pop runner-kapitein op de Kalmoa en bij de tweede geslaagde poging was hij stuurman op de Poolzee.
Als stuurman op de sleepboot Hudson was Pop getuige van de ramp met de Ulster Duke. Bij deze ramp die midden maart 1951 plaatsvond verdronken vier van de vijf runners plus de vertegenwoordiger van de koper van de Ulster Duke.
Auteur | | Willem Pop |
Taal | | Nederlands |
Type | | Hardcover |
Categorie | | Technologie & Bouwkunde |