Verdeel en beheers
300 jaar Pannerdensch Kanaal
Het 11 kilometer lange Pannerdensch Kanaal is gegraven tussen 1701 en 1709, aanvankelijk als verdedigingslinie, gevoed door de IJssel en de Neder-Rijn en zonder verbinding met Rijn en Waal. Die verbinding werd enkele jaren later pas gelegd, om de watertoevoer naar de IJssel en de Neder-Rijn veilig te stellen. Het kanaal bracht niet alleen economisch voordeel (de loop van de Neder-Rijn werd verkort), maar was ook van strategisch belang. Dankzij de versnelde wateraanvoer kon de Nieuwe Hollandse Waterlinie veel sneller onder water worden gezet. Waar het kanaal overging in Waal en Rijn verrees fort Pannerden, dat ook nu nog regelmatig in het nieuws is.
In dit rijk geïllustreerd boek behandelt bijzonder hoogleraar Waterstaatsgeschiedenis Gerard van den Ven uitvoerig de geschiedenis van het kanaal. Het boek bevat uniek historisch beeldmateriaal.
Gerard van de Ven (1941) is bijzonder hoogleraar Waterstaatsgeschiedenis aan de Universiteit van Amsterdam. In 1976 promoveerde hij op Aan de Wieg van Rijkswaterstaat. Het graven van het Pannerdens Kanaal. In 1993 stelde hij het standaardwerk Leefbaar Laagland. Geschiedenis van de waterbeheersing en landaanwinning in Nederland samen. Dit boek verscheen ook in het Engels.
Het 11 kilometer lange Pannerdensch Kanaal is gegraven tussen 1701 en 1709, aanvankelijk als verdedigingslinie, gevoed door de IJssel en de Neder-Rijn en zonder verbinding met Rijn en Waal. Die verbinding werd enkele jaren later pas gelegd, om de watertoevoer naar de IJssel en de Neder-Rijn veilig te stellen. Het kanaal bracht niet alleen economisch voordeel (de loop van de Neder-Rijn werd verkort), maar was ook van strategisch belang. Dankzij de versnelde wateraanvoer kon de Nieuwe Hollandse Waterlinie veel sneller onder water worden gezet. Waar het kanaal overging in Waal en Rijn verrees fort Pannerden, dat ook nu nog regelmatig in het nieuws is.
In dit rijk geïllustreerd boek behandelt bijzonder hoogleraar Waterstaatsgeschiedenis Gerard van den Ven uitvoerig de geschiedenis van het kanaal. Het boek bevat uniek historisch beeldmateriaal.
Gerard van de Ven (1941) is bijzonder hoogleraar Waterstaatsgeschiedenis aan de Universiteit van Amsterdam. In 1976 promoveerde hij op Aan de Wieg van Rijkswaterstaat. Het graven van het Pannerdens Kanaal. In 1993 stelde hij het standaardwerk Leefbaar Laagland. Geschiedenis van de waterbeheersing en landaanwinning in Nederland samen. Dit boek verscheen ook in het Engels.
Auteur | | Gerard van de Ven |
Taal | | Nederlands |
Type | | Hardcover |
Categorie | | Mens & Maatschappij |