KompasVinder
Wat drijft jou en hoe kun je dat verwezenlijken ? Vind met de KompasVinder de focus voor jouw persoonlijke reis.
Je kunt KompasVinder zowel alleen als samen met anderen spelen. Thuis, in een koffietentje, op vakantie, in een professionele of werk-gerelateerde setting. Met hoeveel mensen je maar wilt. Wanneer je de kaarten samen met andere spelers gebruikt, kunnen er bijzondere en inzichtgevende gesprekken ontstaan. Dus speel het spel samen met vrienden, je geliefde, op vakantie met het gezin, of beroepsmatig op je werk of tijdens een studie. Met een bepaald doel of gewoon open kijken welke kaarten je kant op komen om je te mogen inspireren. KompasVinder is een spel voor volwassen en jongeren (vanaf 14 jaar) zoals: Gezinnen, ouders, families, geliefden en vrienden. Leerlingen van voortgezet en hoger onderwijs. Praktijken, trainingen en workshops gericht op bewustzijn, groei en ontwikkeling. Bedrijven: in teams, supervisie en intervisie. Groepen, bijvoorbeeld filosofielessen of yoga-groepen. Studiegroepen. Professionals Voor de professionals die één-op één begeleiding geven als bijvoorbeeld loopbaanbegeleiding, coaching, therapie of psychologie hebben we heel nuttige tips. Deze kun je vinden in onze bijgeleverde KompasVinder-gids, hierin staan veel suggesties voor korte dynamische speelwijzen, perfect en heel effectief voor in je praktijk/ bedrijf. Als professioneel begeleider kun je perfect aansluiten op het doel of de situatie die de cliënt inbrengt. Je kunt de insteek ook laten aansluiten op bijvoorbeeld een specifieke training, workshop, intervisie of werkoverleg. De vizier- en koerskaarten kun je oplossingsgericht inzetten door te zoeken naar de kaarten die de cliënt kan gebruiken bij zijn oplossing. De expeditiekaarten zullen je ondertussen spelenderwijs en ongedwongen veel te weten laten komen over je cliënt. KompasVinder is net als ons eerdere spel Schatgravers, doeltreffend en ook nog eens gezellig, just the way we like it! De Spelregels Door KompasVinder te spelen ga je op zoek naar ‘jouw kompas’. Deze zal bestaan uit een verzameling van vizierkaarten en/ of koerskaarten, afhankelijk van welke speelwijze je kiest. De kaarten die je kiest vormen uiteindelijk ‘jouw kompas’. Je kunt zonder speelvraag beginnen en gewoon kijken welke kaarten je op dat moment aanspreken. Maar je kunt ook met een gerichte speelvraag starten. Je kiest dan steeds de vizier- en koerskaarten die hierop aansluiten, je antwoorden geven of voor jou de richting aan geven. In de KompasWijzer geven we enkele voorbeelden van speelvragen die je als uitgangspunt kunt nemen. Print hem uit, zodat je hem zo vaak kunt gebruiken als je maar wilt. Dit is de ‘traditionele spelwijze’ voor groepen van 2 tot 6 spelers. In deze spelwijze zal ‘jouw kompas’ uiteindelijk bestaan uit een verzameling van 3 vizierkaarten en 3 koerskaarten. Tijdens het spelen maak je steeds koppeltjes van welke vizierkaart en welke koerskaart jij bij elkaar vindt passen. Zo wordt ‘jouw kompas’ met waardevolle aanwijzingen en inzichten steeds specifieker en zichtbaarder. Je maakt 3 stapels, één stapel met vizierkaarten, één stapel met koerskaarten en één stapel met expeditiekaarten. Deel met elkaar een situatie waar je inzicht in wilt, richting in zoekt, of laat het gewoon helemaal open. Zo kun je een onderwerp kiezen als werk, gezin, studie of een vraag waar je antwoord op wilt vinden. Op onze website kun je de download ‘KompasWijzer’ vinden met verschillende voorbeelden vinden als je inspiratie nodig hebt. Je kunt ook kijken welke vizierkaarten je nu het meest aanspreken en gebruik je dit als uitgangspunt. Je kunt ieder je eigen keuze hierin maken of eenzelfde uitgangspunt met elkaar afstemmen. Pak allemaal willekeurig 3 vizierkaarten, leg deze open voor je neer. Bepaal de volgorde van de vizierkaarten: wat raakt je het meest? Maak dan een rijtje van bijvoorbeeld links wat het meest past, aflopend naar rechts. Of een rijtje van boven naar onder. Pak vervolgens allemaal willekeurig 3 koerskaarten, bepaal bij welke vizierkaart de koerskaart het beste past. En maak koppeltjes door de passende koerskaart onder of naast de passende vizierkaart te leggen. Be aware of magic! Samen bepaal je dan wie als eerste begint en wat de speelrichting is. De eerste speler pakt een expeditiekaart en geeft antwoord op de vraag. Daarna pakt de speler een nieuwe vizierkaart én een nieuwe koerskaart. Jij, als speler, bepaalt zelf of de kaarten bij je kompas horen. Leg ook uit waarom. Als de kaart niet bij jouw kompas hoort mag je de kaart ook aan een ander geven en leg je uit waarom de kaart bij diegene past. De kaart mag ook direct terug onderop de stapel. Als je een kaart een ander geeft dan mag de desbetreffende speler zelf beslissen of de kaart in zijn kompas past. De ontvanger mag de kaart ook terug onderop de stapel leggen. Dan is de volgende speler aan de beurt. Iedereen houdt steeds maximaal 3 vizierkaarten en 3 koerskaarten. Voor de kaarten die je boven je maximale aantal kiest of krijgt, doe je steeds een andere kaart, die het minst bij je kompas past terug onderop de stapel. Je kunt er eventueel ook voor kiezen om meer kaarten in je kompas te leggen. Dit kun je van tevoren met elkaar afspreken. Suggesties spelduur Bepaalde speeltijd afspreken. Tot je het beeld van jouw kompas vindt kloppen. Spelsuggestie afsluiting Leg je kaarten in een zelfbedacht kompas-model voor je. Met een lay-out en ordening die jouw richting en visie op je kompas het beste weergeven. Je kunt ook onze gratis download ‘KompasVerslag’ hiervoor gebruiken. Wie zich inschrijft via onze website, kan vervolgens in de eerstvolgende nieuwsbrief gratis ons ‘Kompasverslag’ downloaden.
Je kunt KompasVinder zowel alleen als samen met anderen spelen. Thuis, in een koffietentje, op vakantie, in een professionele of werk-gerelateerde setting. Met hoeveel mensen je maar wilt. Wanneer je de kaarten samen met andere spelers gebruikt, kunnen er bijzondere en inzichtgevende gesprekken ontstaan. Dus speel het spel samen met vrienden, je geliefde, op vakantie met het gezin, of beroepsmatig op je werk of tijdens een studie. Met een bepaald doel of gewoon open kijken welke kaarten je kant op komen om je te mogen inspireren. KompasVinder is een spel voor volwassen en jongeren (vanaf 14 jaar) zoals: Gezinnen, ouders, families, geliefden en vrienden. Leerlingen van voortgezet en hoger onderwijs. Praktijken, trainingen en workshops gericht op bewustzijn, groei en ontwikkeling. Bedrijven: in teams, supervisie en intervisie. Groepen, bijvoorbeeld filosofielessen of yoga-groepen. Studiegroepen. Professionals Voor de professionals die één-op één begeleiding geven als bijvoorbeeld loopbaanbegeleiding, coaching, therapie of psychologie hebben we heel nuttige tips. Deze kun je vinden in onze bijgeleverde KompasVinder-gids, hierin staan veel suggesties voor korte dynamische speelwijzen, perfect en heel effectief voor in je praktijk/ bedrijf. Als professioneel begeleider kun je perfect aansluiten op het doel of de situatie die de cliënt inbrengt. Je kunt de insteek ook laten aansluiten op bijvoorbeeld een specifieke training, workshop, intervisie of werkoverleg. De vizier- en koerskaarten kun je oplossingsgericht inzetten door te zoeken naar de kaarten die de cliënt kan gebruiken bij zijn oplossing. De expeditiekaarten zullen je ondertussen spelenderwijs en ongedwongen veel te weten laten komen over je cliënt. KompasVinder is net als ons eerdere spel Schatgravers, doeltreffend en ook nog eens gezellig, just the way we like it! De Spelregels Door KompasVinder te spelen ga je op zoek naar ‘jouw kompas’. Deze zal bestaan uit een verzameling van vizierkaarten en/ of koerskaarten, afhankelijk van welke speelwijze je kiest. De kaarten die je kiest vormen uiteindelijk ‘jouw kompas’. Je kunt zonder speelvraag beginnen en gewoon kijken welke kaarten je op dat moment aanspreken. Maar je kunt ook met een gerichte speelvraag starten. Je kiest dan steeds de vizier- en koerskaarten die hierop aansluiten, je antwoorden geven of voor jou de richting aan geven. In de KompasWijzer geven we enkele voorbeelden van speelvragen die je als uitgangspunt kunt nemen. Print hem uit, zodat je hem zo vaak kunt gebruiken als je maar wilt. Dit is de ‘traditionele spelwijze’ voor groepen van 2 tot 6 spelers. In deze spelwijze zal ‘jouw kompas’ uiteindelijk bestaan uit een verzameling van 3 vizierkaarten en 3 koerskaarten. Tijdens het spelen maak je steeds koppeltjes van welke vizierkaart en welke koerskaart jij bij elkaar vindt passen. Zo wordt ‘jouw kompas’ met waardevolle aanwijzingen en inzichten steeds specifieker en zichtbaarder. Je maakt 3 stapels, één stapel met vizierkaarten, één stapel met koerskaarten en één stapel met expeditiekaarten. Deel met elkaar een situatie waar je inzicht in wilt, richting in zoekt, of laat het gewoon helemaal open. Zo kun je een onderwerp kiezen als werk, gezin, studie of een vraag waar je antwoord op wilt vinden. Op onze website kun je de download ‘KompasWijzer’ vinden met verschillende voorbeelden vinden als je inspiratie nodig hebt. Je kunt ook kijken welke vizierkaarten je nu het meest aanspreken en gebruik je dit als uitgangspunt. Je kunt ieder je eigen keuze hierin maken of eenzelfde uitgangspunt met elkaar afstemmen. Pak allemaal willekeurig 3 vizierkaarten, leg deze open voor je neer. Bepaal de volgorde van de vizierkaarten: wat raakt je het meest? Maak dan een rijtje van bijvoorbeeld links wat het meest past, aflopend naar rechts. Of een rijtje van boven naar onder. Pak vervolgens allemaal willekeurig 3 koerskaarten, bepaal bij welke vizierkaart de koerskaart het beste past. En maak koppeltjes door de passende koerskaart onder of naast de passende vizierkaart te leggen. Be aware of magic! Samen bepaal je dan wie als eerste begint en wat de speelrichting is. De eerste speler pakt een expeditiekaart en geeft antwoord op de vraag. Daarna pakt de speler een nieuwe vizierkaart én een nieuwe koerskaart. Jij, als speler, bepaalt zelf of de kaarten bij je kompas horen. Leg ook uit waarom. Als de kaart niet bij jouw kompas hoort mag je de kaart ook aan een ander geven en leg je uit waarom de kaart bij diegene past. De kaart mag ook direct terug onderop de stapel. Als je een kaart een ander geeft dan mag de desbetreffende speler zelf beslissen of de kaart in zijn kompas past. De ontvanger mag de kaart ook terug onderop de stapel leggen. Dan is de volgende speler aan de beurt. Iedereen houdt steeds maximaal 3 vizierkaarten en 3 koerskaarten. Voor de kaarten die je boven je maximale aantal kiest of krijgt, doe je steeds een andere kaart, die het minst bij je kompas past terug onderop de stapel. Je kunt er eventueel ook voor kiezen om meer kaarten in je kompas te leggen. Dit kun je van tevoren met elkaar afspreken. Suggesties spelduur Bepaalde speeltijd afspreken. Tot je het beeld van jouw kompas vindt kloppen. Spelsuggestie afsluiting Leg je kaarten in een zelfbedacht kompas-model voor je. Met een lay-out en ordening die jouw richting en visie op je kompas het beste weergeven. Je kunt ook onze gratis download ‘KompasVerslag’ hiervoor gebruiken. Wie zich inschrijft via onze website, kan vervolgens in de eerstvolgende nieuwsbrief gratis ons ‘Kompasverslag’ downloaden.
Auteur | | Greetje Welten |
Taal | | Nederlands |
Type | | Losbladig |
Categorie | | Vrije tijd & Hobby |