Van nieuwkomer tot marktleider 1890-1939

Van nieuwkomer tot marktleider 1890-1939

Koninklijke Shell is al honderd jaar een van de twee belangrijkste olieproducenten ter wereld. De fascinerende ontwikkeling van de Nederlands-Britse multinational wordt in drie monumentale delen beschreven. Waaraan heeft de hybride onderneming haar langdurig succes te danken? Om die vraag draait de Geschiedenis van de Koninklijke Shell.

De moderne wereldgeschiedenis is van olie doordrenkt. Olie, als brandstof, als grondstof voor kunststoffen en plastics, en als motor van grote maatschappelijke ontwikkelingen, tot revoluties en oorlogen toe. De geschiedenis van de olie valt goeddeels samen met die van de Royal Dutch Shell. In 1907 kwam de fusie tot stand van twee Europese ondernemingen: de NV Koninklijke Nederlandsche Petroleum Maatschappij en The 'Shell' Transport & Trading Company. De Koninklijke/Shell Groep domineerde vanaf dat moment de oliemarkt.

Vijf thema's staan in de Geschiedenis van de Koninklijke Shell centraal: de werkwijze, de interne organisatie, de concurrentiepositie, de innovatie en, niet in de laatste plaats, de rol van de politiek. De delen zijn geschreven door onafhankelijke historici en economen, die toegang kregen tot alle archiefstukken van Shell. De drie delen zijn prachtig uitgevoerd, in full colour en groot formaat. Ze bevatten vele honderden foto's, kaarten en andere illustraties. In een bijgevoegd vierde deel worden drie dvd's met uniek filmmateriaal bijgesloten.

Auteur | J. Jonker
Taal | Nederlands
Type | Hardcover
Categorie | Geschiedenis

bol logo

Kijk verder

Boekomslag voor ISBN: 9789085060871
Boekomslag voor ISBN: 9789046806463
Boekomslag voor ISBN: 9789045029702
Boekomslag voor ISBN: 9789089751553
Boekomslag voor ISBN: 9789000032877
Boekomslag voor ISBN: 9789056620097


Boekn ©