Effectonderzoek naar vroegtijdige orthopedagogische interventies
In dit boek wordt op basis van systematisch literatuuronderzoek de helpende hand geboden aan studenten orthopedagogiek en ontwikkelingspsychologie, junioronderzoekers of praktijkwerkers die effecten van ingrepen willen bestuderen.
Deze uitgave geeft definities van begrippen zoals effectonderzoek, effectiviteit en preventie. Ideaaltypische kenmerken van elke stap binnen het effectonderzoek worden beschreven. Vervolgens wordt, aan de hand van een overzicht van problemen en valkuilen, duidelijk waarom een dergelijke ideale vorm van effectonderzoek zelden wordt gerealiseerd. Daarop worden suggesties aangedragen om met deze problemen om te gaan. Het boek scherpt het oordeel van de lezer aan over empirisch evaluatieonderzoek in de orthopedagogiek en aanverwante disciplines en biedt tal van aanknopingspunten voor (het opzetten van) daadwerkelijk empirisch onderzoek.
Deze uitgave geeft definities van begrippen zoals effectonderzoek, effectiviteit en preventie. Ideaaltypische kenmerken van elke stap binnen het effectonderzoek worden beschreven. Vervolgens wordt, aan de hand van een overzicht van problemen en valkuilen, duidelijk waarom een dergelijke ideale vorm van effectonderzoek zelden wordt gerealiseerd. Daarop worden suggesties aangedragen om met deze problemen om te gaan. Het boek scherpt het oordeel van de lezer aan over empirisch evaluatieonderzoek in de orthopedagogiek en aanverwante disciplines en biedt tal van aanknopingspunten voor (het opzetten van) daadwerkelijk empirisch onderzoek.
Auteur | | D. van Loon |
Taal | | Nederlands |
Type | | Paperback |
Categorie | | Onderwijs & Didactiek |