Innoverend onderzoeken
Innoverend Onderzoeken
Dit boek kijkt vanuit diverse perspectieven naar de relatie tussen onderzoek en praktijk. Het fundamentele inzicht dat wetenschappelijke kennis niet op iets onfeilbaars berust wat rechtstreeks met de werkelijkheid correspondeert, heeft ertoe bijgedragen dat het Olympus-model van wetenschap zijn plaats op het wetenschapspodium heeft moeten afstaan aan het op participatie en emancipatie gerichte Agora-model, waarin meedoen het belangrijkste kernwoord is. Het gaat daarbij om meedoen van álle betrokkenen: de groep van mensen die tot dan toe als de gebruikers van kennis werden geduid. Meer en meer worden zij door een groeiend aantal sociale wetenschappers als volwaardige medeonderzoekers gezien. Of daarmee de eeuwenoude controverse tussen theorie en praktijk helemaal uit de wereld is, moeten we helaas ook dit keer ontkennend beantwoorden.
De auteurs zijn: Arienne van Staveren en Hüseyin Susam. Arienne is lector Leren en Innoveren aan de Marnix Academie, gespecialiseerde hogeschool op het gebied van onderwijs: een opleidings- en kennisinstituut voor onderwijsprofessionals. Hüseyin is opvoedingsfilosoof en publicist.
Met de titel Innoverend Onderzoeken hebben we een meervoudig doel voor ogen. Allereerst hopen we aan onderzoekers, professionals en andere participanten een vernieuwingsgeest mee te geven voor de wijzen waarop zij onderzoek verrichten vanuit het inzicht dat ‘de praktijk’, evenals de kennis daarover, een dynamisch karakter heeft. Ten tweede is innoverend onderzoek uiteindelijk bedoeld om daadwerkelijk van meerwaarde te zijn voor praktijken, of het nu gaat om inzichten, verbeteringen of radicale veranderingen. Ten derde willen we de relatie tussen praktijk en onderzoek in historisch perspectief plaatsen en daarmee ‘praktijkonderzoek’ opnieuw van betekenis voorzien.
Auteur | | Redactie: Arienne van Staveren |
Taal | | Nepalees |
Type | | Softcover |
Categorie | |