Prisma Kleurmuziek Liedjes voor het jonge kind
Bundel met beschrijving Prisma Kleurmuziek en 15 kinderliedjes in kleurblokken
- Bundel voor begeleider met notenschrift en akkoorden
- 1 Prisma Kleurmuziek stickervel
Inhoudsopgave
1. Mieke heeft een lammetje
2. Visje, visje in het water
3. Zoem, zoem, zoem
4. Alles blij, maakt de mei
5. Roodborstje tikt tegen het raam
6. Oze wieze woze
7. Schitter, schitter kleine ster
8. Slaap kindje slaap
9. Poesje mauw
10. Vader Jacob
11. Hè daar, is er iemand thuis?
12. Krokusbolletje
13. Op een grote paddestoel
14. Lang zal ze leven
15. Ik zag twee beren
16. Papegaaitje leef je nog?
Prisma Kleurmuziek is een hulpmiddel voor mensen die willen musiceren maar om verschillende redenen vastlopen in het gebruik van het reguliere notenschrift.
Noten lezen is een complexe taak. Het vraagt visuele, cognitieve en motorische inzet. Een deel van deze handeling bestaat uit het vertalen van noten op een lijn naar de juiste toets op het instrument.
Het aanleren van deze handeling is lastig en vraagt veel van de aandacht en concentratie van het kind/ de leerling. Vaak merkt de ouder en of de begeleider dat het kind wel degelijk muzikaal is maar door het abstracte van noten lezen zijn aandacht niet vast kan houden.
Oorzaken die het notenschrift lezen moeilijk maken zijn bijvoorbeeld; het niet vast kunnen houden van de concentratie, een korte aandacht spanne, meerdere handelingen niet tegelijk uit kunnen voeren, de vertaalslag in het hoofd niet kunnen maken, blokkeren bij het zien van abstracte notatie of bijvoorbeeld de angst om te falen.
De vertaalslag is dan ook voor velen een stap te ver. Bijvoorbeeld voor kinderen uit het Speciaal Onderwijs en kinderen/jongvolwassenen uit het Voortgezet Speciaal onderwijs. Maar ook voor mensen met een aandacht- en concentratie probleem. Zo wordt het plezier in het musiceren onbedoeld gedemotiveerd.
Prisma Kleurmuziek helpt de leerling/cliënt om de vertaalslag te maken.
Door het visualiseren van de tonen door middel van kleur, en de lengte van tonen door middel van de verschillende afmetingen van een blok wordt het lezen van bladmuziek eenvoudiger. Het biedt een snelle ingang tot daadwerkelijk en zelfstandig musiceren. De cliënt/leerling komt hierdoor in een muzikale beleving die rijk is aan therapeutische en didactische effecten.
- Bundel voor begeleider met notenschrift en akkoorden
- 1 Prisma Kleurmuziek stickervel
Inhoudsopgave
1. Mieke heeft een lammetje
2. Visje, visje in het water
3. Zoem, zoem, zoem
4. Alles blij, maakt de mei
5. Roodborstje tikt tegen het raam
6. Oze wieze woze
7. Schitter, schitter kleine ster
8. Slaap kindje slaap
9. Poesje mauw
10. Vader Jacob
11. Hè daar, is er iemand thuis?
12. Krokusbolletje
13. Op een grote paddestoel
14. Lang zal ze leven
15. Ik zag twee beren
16. Papegaaitje leef je nog?
Prisma Kleurmuziek is een hulpmiddel voor mensen die willen musiceren maar om verschillende redenen vastlopen in het gebruik van het reguliere notenschrift.
Noten lezen is een complexe taak. Het vraagt visuele, cognitieve en motorische inzet. Een deel van deze handeling bestaat uit het vertalen van noten op een lijn naar de juiste toets op het instrument.
Het aanleren van deze handeling is lastig en vraagt veel van de aandacht en concentratie van het kind/ de leerling. Vaak merkt de ouder en of de begeleider dat het kind wel degelijk muzikaal is maar door het abstracte van noten lezen zijn aandacht niet vast kan houden.
Oorzaken die het notenschrift lezen moeilijk maken zijn bijvoorbeeld; het niet vast kunnen houden van de concentratie, een korte aandacht spanne, meerdere handelingen niet tegelijk uit kunnen voeren, de vertaalslag in het hoofd niet kunnen maken, blokkeren bij het zien van abstracte notatie of bijvoorbeeld de angst om te falen.
De vertaalslag is dan ook voor velen een stap te ver. Bijvoorbeeld voor kinderen uit het Speciaal Onderwijs en kinderen/jongvolwassenen uit het Voortgezet Speciaal onderwijs. Maar ook voor mensen met een aandacht- en concentratie probleem. Zo wordt het plezier in het musiceren onbedoeld gedemotiveerd.
Prisma Kleurmuziek helpt de leerling/cliënt om de vertaalslag te maken.
Door het visualiseren van de tonen door middel van kleur, en de lengte van tonen door middel van de verschillende afmetingen van een blok wordt het lezen van bladmuziek eenvoudiger. Het biedt een snelle ingang tot daadwerkelijk en zelfstandig musiceren. De cliënt/leerling komt hierdoor in een muzikale beleving die rijk is aan therapeutische en didactische effecten.
Auteur | | Marie-Anne van Rijbroek |
Taal | | Nederlands |
Type | | Bladmuziek |
Categorie | | Kunst & Fotografie |