De groeiparadox

De groeiparadox

Ondernemen is als seks vóór 1950: er wordt van alles van je verwacht, maar niemand vertelt je wat je precies moet doen. En zelf wil je het ook niet vragen. Dus leer je maar al doende. Met vallen en opstaan. Met een snelgroeiend bedrijf gebeurt dat zo vaak dat een ondernemer de indruk krijgt dat hij niet anders meer doet dan recht klauteren.

Een overvolle agenda die je niet afgewerkt krijgt, medewerkers die te pas en te onpas aan je mouw trekken, steeds meer werk terwijl je toch extra personeel hebt aangeworven, sales en marketing die niet samen door één deur kunnen, en nauwelijks tijd om na te denken over de toekomst en richting van je bedrijf. Het zijn maar enkele van de symptomen die Bart Lodewyckx ervaart bij de vele groeibedrijven die hij als gedelegeerd bestuurder van UNIZO Limburg bezoekt. Daarom besloot hij om samen met Matty Paquay, Partner van Groeibedrijven, dit boek te schrijven. Want Matty kent het fenomeen van groeipijnen als geen ander. Hij beschrijft ze in zijn theorie van de groeiparadox: als een onderneming sterk groeit, heeft ze de neiging zichzelf af te remmen.

Daar kan je echter iets aan doen, en dit boek helpt je daarbij. In tien hoofdstukken legt Matty in heldere taal uit wat de meest voorkomende groeipijnen zijn en hoe je ze kan aanpakken. Vanzelfsprekendheden worden onderuitgehaald, mythes doorprikt. Dit boek identificeert de problemen, verklaart ze en reikt oplossingen aan. Elk bedrijf heeft namelijk het potentieel een groeibedrijf te worden. En te blijven.

Daarnaast vertellen tien ondernemers eerlijk en open over hun eigen groeiproces. Zonder taboes.

Matty Paquay leidt Paquay & Associates, een advieskantoor voor groeibedrijven, en is gastprofessor in Business Model Design aan de UHasselt. Matty heeft een eigen, soms afwijkende kijk op wat hij in het bedrijfsleven ziet gebeuren. Dat treft.

Bart Lodewyckx is gedelegeerd bestuurder van UNIZO Limburg. Omdat hij al snel ontdekte dat je ondernemers en hun uitdagingen niet leert kennen op recepties, zoekt hij ze op in hun ondernemingen. Zo bezocht hij de voorbije jaren meer dan 250 kmo-ondernemers.

Auteur | Matty Paquay
Taal | Nederlands
Type | Hardcover
Categorie | Managementboeken

bol logo

Kijk verder

Boekomslag voor ISBN: 9789401497794
Boekomslag voor ISBN: 9789401483308
Boekomslag voor ISBN: 9789401483292
Boekomslag voor ISBN: 9781493419289
Boekomslag voor ISBN: 9789020953831
Boekomslag voor ISBN: 9789047005537


Boekn ©