Vincent van Gogh
In mei 1888 kreeg Vincent van Joseph en Marie Ginoux, eigenaars van Café de la Gare in Arles, een grootboek cadeau. Hij gebruikte het twee jaar als schetsboek en nam het mee als hij in die cruciale periode van zijn leven in de Provence uit tekenen ging. Het bevat landschappen, schetsen en portretten - onder meer een portret van Gauguin en een aangrijpend zelfportret en biedt een verbluffende kijk op de veelzijdigheid van Van Goghs tekenkunst in de laatste maanden van zijn leven, vlak voor het drama van Auvers-sur-Oise.
Dit intact teruggevonden document is van een onschatbare historische en esthetische waarde. Uit het nauwgezette onderzoek van Bogomila Welsh-Ovcharov blijkt dat dit geen loze woorden zijn. De auteur vertelt boeiende verhaal van het grootboek en situeert elke tekening in het oeuvre van Van Gogh en in de context van zijn verblijf in Arles en Saint-Rémy-de-Provence. Na meer dan 120 jaar doorbreken vijfenzestig tekeningen hun stilzwijgen. Dit boek openbaart de kracht van hun taal.
Dit is de meest opzienbarende ontdekking in de hele geschiedenis van het oeuvre van Vincent van Gogh. Niet één, niet tien, maar vijfenzestig tekeningen!
Ronald Pickvance (Kunsthistoricus en Van Gogh-kenner)
over :
Bogomila Welsh-Ovcharov
De internationaal gewaardeerde kunsthistorica Bogomila Welsh-Ovcharov is emeritus hoogleraar van het departement Schone Kunsten van het Erindale College aan de universiteit van Toronto in Canada. Ze cureerde twee opmerkelijke tentoonstellingen over de band tussen het werk van Vincent van Gogh en dat van zijn tijdgenoten: 'Vincent van Gogh and the Birth of Cloisonism' (Toronto, Art Gallery of Ontario, en Amsterdam, Vincent van Gogh Museum, 1981) en de inaugurele tentoonstelling 'Van Gogh à Paris' (Parijs, Musée d'Orsay, 1988). Ze werd uitgenodigd om het curatorschap op zich te nemen en de catalogus te schrijven van 'Mystical Landscapes. From Van Gogh to Emily Carr', een tentoonstelling die te zien zal zijn in de Art Gallery of Ontario (2016) en het Musée d'Orsay in Parijs (2017).
Dit intact teruggevonden document is van een onschatbare historische en esthetische waarde. Uit het nauwgezette onderzoek van Bogomila Welsh-Ovcharov blijkt dat dit geen loze woorden zijn. De auteur vertelt boeiende verhaal van het grootboek en situeert elke tekening in het oeuvre van Van Gogh en in de context van zijn verblijf in Arles en Saint-Rémy-de-Provence. Na meer dan 120 jaar doorbreken vijfenzestig tekeningen hun stilzwijgen. Dit boek openbaart de kracht van hun taal.
Dit is de meest opzienbarende ontdekking in de hele geschiedenis van het oeuvre van Vincent van Gogh. Niet één, niet tien, maar vijfenzestig tekeningen!
Ronald Pickvance (Kunsthistoricus en Van Gogh-kenner)
over :
Bogomila Welsh-Ovcharov
De internationaal gewaardeerde kunsthistorica Bogomila Welsh-Ovcharov is emeritus hoogleraar van het departement Schone Kunsten van het Erindale College aan de universiteit van Toronto in Canada. Ze cureerde twee opmerkelijke tentoonstellingen over de band tussen het werk van Vincent van Gogh en dat van zijn tijdgenoten: 'Vincent van Gogh and the Birth of Cloisonism' (Toronto, Art Gallery of Ontario, en Amsterdam, Vincent van Gogh Museum, 1981) en de inaugurele tentoonstelling 'Van Gogh à Paris' (Parijs, Musée d'Orsay, 1988). Ze werd uitgenodigd om het curatorschap op zich te nemen en de catalogus te schrijven van 'Mystical Landscapes. From Van Gogh to Emily Carr', een tentoonstelling die te zien zal zijn in de Art Gallery of Ontario (2016) en het Musée d'Orsay in Parijs (2017).
Auteur | | Bogomila Welsh-Ovcharov |
Taal | | Nederlands |
Type | | Hardcover |
Categorie | | Kunst & Fotografie |