De struikelstenen van Heidelberg
Leerboek over Jodenhaat, Israël en geloven na Auschwitz
Met een 'struikelsteen' (Stolperstein) kun je de plaats markeren waar een Jood woonde die in de gruwelijke ovens van de nazi's is gecremeerd. Het leggen van struikelstenen maakt opgang in Nederland. Borne had de primeur maar opvallend is dat plaatsen met grote reformatorische kerken zoals Kampen, Urk, Gouda, Hattem en Meppel vooraan lopen. Er is oprechte bewogenheid met de Joden die via Westerbork per trein enkele reis naar Auschwitz en Sobibor gingen. Maar is er in de protestantse kerken wel voldoende kennis over de achtergronden van de Jodenhaat? Zegt het leerboek van het Calvinisme, de Heidelberger Catechismus, iets over dit onderwerp?
Dit boek geeft inzicht in de rol van het volk Israël en de wonderlijke verbondenheid van Juda met Jezus Christus, de Messias.
Het Simon Wiesenthal Centrum trekt een lijn tussen de Holocaust en Jeruzalem. Het is belangrijk om de gebeurtenissen rondom Jeruzalem vanuit Bijbels perspectief te kunnen zien. De terugkeer van Jezus is nabij en daarmee neemt de tegenstand van duistere machten tegen Israël en tegen de Gemeente van Jezus toe. Het zijn dezelfde duistere machten die Hitler voortdreven. Maar het duister zal niet winnen. Het nieuwe Jeruzalem is een stad verlicht door God Zelf.
Met een 'struikelsteen' (Stolperstein) kun je de plaats markeren waar een Jood woonde die in de gruwelijke ovens van de nazi's is gecremeerd. Het leggen van struikelstenen maakt opgang in Nederland. Borne had de primeur maar opvallend is dat plaatsen met grote reformatorische kerken zoals Kampen, Urk, Gouda, Hattem en Meppel vooraan lopen. Er is oprechte bewogenheid met de Joden die via Westerbork per trein enkele reis naar Auschwitz en Sobibor gingen. Maar is er in de protestantse kerken wel voldoende kennis over de achtergronden van de Jodenhaat? Zegt het leerboek van het Calvinisme, de Heidelberger Catechismus, iets over dit onderwerp?
Dit boek geeft inzicht in de rol van het volk Israël en de wonderlijke verbondenheid van Juda met Jezus Christus, de Messias.
Het Simon Wiesenthal Centrum trekt een lijn tussen de Holocaust en Jeruzalem. Het is belangrijk om de gebeurtenissen rondom Jeruzalem vanuit Bijbels perspectief te kunnen zien. De terugkeer van Jezus is nabij en daarmee neemt de tegenstand van duistere machten tegen Israël en tegen de Gemeente van Jezus toe. Het zijn dezelfde duistere machten die Hitler voortdreven. Maar het duister zal niet winnen. Het nieuwe Jeruzalem is een stad verlicht door God Zelf.
Auteur | | Klaas de Jong |
Taal | | Nederlands |
Type | | Paperback |
Categorie | | Religie, Spiritualiteit & Filosofie |