Mijn project en Sun-Tzu
Waarom een werk over projectmanagement en Sun-tzu? Het antwoord is simpel en flauw. Waarom niet? “Omdat er al een rij boeken over Sun-tzu geschreven is.” Dat lijkt een goed argument.
Er zijn al veel auteurs geweest die het boek ‘De kunst van het oorlog voeren’ van Sun-tzu omgezet hebben naar een specifiek hedendaags domein. Deze boeken hebben vaak de toon van de typisch Anglo-Amerikaanse zelfhulp boeken om succesvol in je leven te zijn. We hebben niet de ambitie een boek op basis van dat stramien aan de reeks toe te voegen. Wat dan wel?
In deze reader benaderen we de projecten vanuit de werelden van de westerse filosofie en het planmatige in de aanpak, naast de oosterse filosofie met de situatie en de reis als leidende principes. Deze keuze is persoonlijk en het gevolg van de wijsheid en analogieën die wij vonden in het werk van Sun-tzu en Confucius.
Vanwege de grote verschillen tussen deze twee werelden, pakken we niet de harmonieuze zijde van projectmanagement (team-building, empathisch leiderschap), maar nemen we oorlog (als zijnde strijd) als invalshoek. Deze invalshoek belichten we vanuit de verschillen tussen Oost en West.
We behandelen impliciet en expliciet drie thema’s die we tijdens het schrijven steeds duidelijker in beeld kregen:
Thema 1: Project is oorlog.
Een project is niet alleen pais en vree, maar vaak ook strijd. Dus kijken we in dit geval naar de aartsvader van de managementtheorie over strijd Sun-tzu. Maar zijn kijk op de wereld komt voort uit een Chinese context.
Thema 2: Oost versus west.
Het verschil tussen de Chinese versus de westerse kijk op strijd is interessant. Dit doen wij redelijk schematisch met Sun-tzu en Confucius naast een aantal westerse denkers, anders nemen wij te veel hooi op onze vork.
Thema 3: Leren in Uitvoering:
Via collegiale lezing van de reader en bijvoorbeeld het meegeven aan de studenten van de Projectacademie en andere opleidingen, kunnen wij er allemaal iets van leren.
Door de nieuwe inzichten dan weer in de praktijk toe te passen en steeds een evaluatie te maken, creëer je een reeks van ‘inzichten’, die je telkens met elkaar toevoegt aan ‘de reis’.
Het waarom van het thema ‘Project is oorlog’ hebben we voldoende uitgelegd. Hierna gaan we in op de verschillen tussen oost en west. ‘Project is oorlog’ loopt als een rode draad door deze beschouwingen heen.
Het thema, Leren in Uitvoering wordt in de vorm van de reader weerspiegeld, in de practica en hopelijk in het gebruik van de inzichten en het delen daarvan met elkaar.
Auteur | | Rob van Renen |
Taal | | Nederlands |
Type | | Softcover |
Categorie | |