Social Venturing Entrepreneurship
Social Venturing Entrepreneurship kan worden omschreven als: 'een nieuwe manier van ondernemen, die gericht is op het leggen van verbindingen tussen netwerken in civil society, bedrijfsleven en de overheid om hardnekkige maatschappelijke problemen aan te pakken'.
Men maakt hierbij gebruik van institutionele ordeningsprincipes in de samenleving, in situaties waarin reguliere marktwerking en overheidsingrijpen niet adequaat zijn en waarbij de ondernemer geen winst als aandeelhouderswaarde nastreeft en in eerste instantie andere dan financiële resultaten beoogt, namelijk: humaniteit, onafhankelijkheid, zelfredzaamheid en duurzaamheid.
Deze 'nieuwe filantropen' vinden echter geen voldoening in het alleen maar weggeven van geld. Het geld dat zij in goede doelen investeren moet efficiënt en effectief worden aangewend, en uiteindelijk een situatie creëren die een blijvende oplossing van het maatschappelijk probleem biedt. Ze willen zelf nauw betrokken zijn bij de projecten die zij steunen, daarin meedenken, leiding geven, resultaten meten, nieuwe innovaties bedenken en implementeren. Deze nieuwe vorm van zakelijke filantropie (venture philanthropy), wordt niet voortgejaagd door de korte-termijnbelangen van kiezers of aandeelhouders.
Daarbij staat duurzaamheid in meerdere opzichten voorop: niet alleen vanwege de vele investeringen in projecten die onze gezondheid moeten bevorderen en natuur, milieu of ons cultureel erfgoed moeten beschermen, maar ook omdat de ontwikkelde activiteiten op den duur ook in financieel opzicht zelfvoorzienend moeten zijn. Het maken van winst is niet de eerste doelstelling van SVE-activiteiten maar is, op den duur, wel een noodzakelijke voorwaarde voor een duurzame onderneming.
Dit boek biedt een onderzoek naar de plaatsbepaling van het fenomeen Social Venturing Entrepreneurship.
Auteur | | Henk Kievit |
Taal | | Nederlands |
Type | | Paperback |
Categorie | | Economie & Financiën |