Ik leer anders

Ik leer anders

Praktisch werkboek Ik leer anders voor leerlingen van de basisschool met leerproblemen, dyslexie, ADHD of ADD. “Er zit meer in, dan er uit komt”. Dit wordt vaak gezegd over leerlingen die onvoldoende presteren op school. Zij hebben een leerachterstand of een vorm van dyslexie. Als bijles niet of nauwelijks helpt, kan de leermethode ‘Ik leer anders’ een oplossing bieden. Want een grote groep ondergewaardeerde leerlingen heeft juist een bijzondere gave: het zijn beelddenkers. Zij denken niet in woorden, maar in beelden. Daarom wordt het lesmateriaal in de klas niet begrepen en onthouden. Het werkboek ‘Ik leer anders’ vertaalt de lesstof naar deze visuele manier van denken. Zo kunnen deze leerlingen direct voldoendes halen. Op www.ikleeranders.nl staat de test: Ben jij een beelddenker? Direct resultaat Het werkboek ‘Ik leer anders’ wordt doorgewerkt door een leerling begeleid door een ouder, coach of leerkracht. De leerling kan direct vertellen of deze leermethode werkt. Een voorbeeld: tijdens het oefenen kunnen leerlingen met een taalprobleem, woorden foutloos spellen. Van voor naar achter, maar ook van achter naar voor. Simpelweg omdat ze het woord als woordbeeld hebben opgeslagen. Tafels worden direct onthouden na jarenlang tevergeefs oefenen. Leren klokkijken lukt binnen een paar uur. Hieronder staan verhalen uit de praktijk van ouders en kinderen. De teksten zijn ingekort. Complete teksten staan op www.ikleeranders.nl. Inhoud werkboek ‘Ik leer anders’ Het werkboek kan worden voorgelezen en is voorzien van vele voorbeelden en foto's. - Theorie: een andere manier van denken en leren. - Test en karaktervergelijking: herkennen visuele leerlingen. - Informatie op juiste manier ordenen, opslaan en onthouden. - Taal: het alfabet, woordbeelden opslaan, woordpakketten groep 3 t/m 8. - Lezen: ‘lege’ woorden visueel opslaan, leesletters oefenen, lezen met de leespijl. - Cijfers: cijferveld, tafels en het automatiseren van sommen. - Klokkijken: analoog. “Bij een spelling toets schrijft hij nu bijna alle woordjes goed i.p.v. van bijna alles fout.” “Eindelijk iemand die mij begrijpt wat ik zie en denk”. Bart 10 jaar Bart zit in groep zes. In groep vier kwamen we er achter dat hij een ernstige vorm van dyslexie heeft en in groep zes kreeg hij de diagnose ADHD. We zijn al jaren bezig om vooruitgang te boeken maar alles ging heel moeizaam. Via onze logopediste zijn wij in aanraking gekomen met de leermethode ‘Ik leer anders’. Eerst hebben wij de website www.ikleeranders.nl bekeken en we herkende Bart hier helemaal in. Ongelofelijk hoe snel hij alles op nam. Het woord “bovendien” kon hij in één keer door deze leermethode van voor naar achter en van achter naar voren spellen. Terwijl hij altijd alles fonetisch schrijft. Dit was voor hem echt heel erg knap. Nu twee maanden later is hij met lezen van Avi 4 naar Avi 7 gegaan. Bij een spelling toets schrijft hij nu bijna alle woordjes goed i.p.v. van bijna alles fout. Dictee is nu makkelijker te leren, de tafels zitten goed in zijn hoofd en hij rekent hierdoor makkelijker en sneller. Hij is nu veel sneller met zijn huiswerk klaar. Wij zijn super trots met het resultaat, als we dit wisten hadden we dit al jaren eerder gedaan. School is nu ineens veel leuker geworden. Livia 12 jaar Livia begon de basisschool als een goede leerling (B) maar zakte met alle vakken steeds verder weg. Lezen ging steeds moeizamer (twee jaar leesachterstand in groep zeven), maar ook het automatiseren ging lastig. Een collega vertelde over ‘Ik leer anders’ en na het lezen van de site viel alles op zijn plaats. Inmiddels had Livia een cito entree toets gemaakt met een heel erg lage score. We zijn thuis aan de slag gegaan met de methode ‘Ik leer anders’. In de zomervakantie hebben we woordpakketten in het werkboek doorgewerkt, tafels geautomatiseerd en sommen geoefend. Terug op school, na de vakantie, ging het gelijk geweldig. Het kwartje was qua rekenen gevallen en er werden zelfs plustaken aangerukt! De cito eindtoets ging geweldig – 540! In augustus gaat ze naar een havo-vwo brugklas en is ze vol zelfvertrouwen (dat is wel eens anders geweest). We zijn super blij en trots. Jay 10 jaar Onverwacht kwamen wij bij de judo in gesprek over de leermethode ‘Ik leer anders’. Na het bezoeken van de site waren we al enthousiast. We kwamen veel herkenning tegen bij Jay. Het aanleren van de methode ging Jay makkelijk af. Tijdens het avondeten zei Jay: “Eindelijk iemand die mij begrijpt wat ik zie en denk”. Jay heeft voor het eerst een 8 voor zijn dictee gehaald, voorheen alleen maar onvoldoendes. Jay heeft een dyslexieverklaring. Vandaag topografie toets, ben benieuwd naar de uitslag, maar eigenlijk weet ik het al. De meester van Jay zei dat we geen wonderen kunnen verwachten, maar wel een stijgende lijn. Hij zal verbaasd zijn nu hij ziet dat de wonderen de wereld nog niet uit zijn! Van de week heeft hij zijn spreekbeurt gehouden. Hij heeft zelf het onderwerp dyslexie gekozen. Zijn klasgenootjes hebben nu ook begrip waarom het leren bij hem anders gaat. Hij heeft van de hele klas een ‘goed’ gekregen. Dus over zijn zelfvertrouwen maken we ons ook niet meer ongerust. Blijf niet tobben met je kind. Bekijk wat deze leermethode voor jouw zoon of dochter kan betekenen. De resultaten zijn meteen zichtbaar!

Auteur | Agnes Oosterveen-Hess
Taal | Nederlands
Type | Paperback
Categorie | Onderwijs & Didactiek

Te koop bij:
boekenwereld logo bol logo

Kijk verder

Boekomslag voor ISBN: 9789490520724
Boekomslag voor ISBN: 9789462346307
Boekomslag voor ISBN: 9789080875401
Boekomslag voor ISBN: 9789492595188
Boekomslag voor ISBN: 9789080875463
Boekomslag voor ISBN: 9789491687129


Boekn ©