Schaaktalent Ontwikkelen
Dit boek gaat over het ontwikkelen van schaaktalent en het creëren van een schaakcultuur door coachen, trainen, organisatie en communicatie.
Er komen tal van onderwerpen aan bod zoals de vormende waarde van schaken, talent, motivatie, de rol van coaches en ouders, doelen stellen, zelfmanagement, trainingsprogramma's maken, fysieke factoren en voeding, experimenteren, mentale training, creativiteit, concentratie, psychologische tips , schaakdenken, workshopdag Jeugd Ontmoet Meesters, strategiestudie, studies, jeugdschakers als trainer, didactiek, zelfstudie, partijen analyseren (Apeldoornse analysevragenlijst), gebruik van databases, trainingsvormen, trainingstienkampen, talentendagen, gebruik van computers, thematoernooien, openingenstudie, tactiekstudie, variantenberekening, visualiseren, werken met vrijwilligers, topsport versus breedtesport, opstellen van persberichten, sponsors werven, studiegids SBSA Jeugdacademie, e-mail nieuwsbrieven, een schaakkrant maken, organisatie van toernooien (met draaiboek), taken van teamleiders en schoolschaken.
Het boek bevat eigen onderzoek naar schaken als leervak op de basisschool. Onderzocht is tevens of stellingen bestuderen effectiever gebeurt via twee- of via driedimensionale stellingen.
David Bronstein, Rob Hartoch, Jan Timman, Artur Joesoepov en Loek van Wely geven in interviews hun visie op talentontwikkeling.
Er komen tal van onderwerpen aan bod zoals de vormende waarde van schaken, talent, motivatie, de rol van coaches en ouders, doelen stellen, zelfmanagement, trainingsprogramma's maken, fysieke factoren en voeding, experimenteren, mentale training, creativiteit, concentratie, psychologische tips , schaakdenken, workshopdag Jeugd Ontmoet Meesters, strategiestudie, studies, jeugdschakers als trainer, didactiek, zelfstudie, partijen analyseren (Apeldoornse analysevragenlijst), gebruik van databases, trainingsvormen, trainingstienkampen, talentendagen, gebruik van computers, thematoernooien, openingenstudie, tactiekstudie, variantenberekening, visualiseren, werken met vrijwilligers, topsport versus breedtesport, opstellen van persberichten, sponsors werven, studiegids SBSA Jeugdacademie, e-mail nieuwsbrieven, een schaakkrant maken, organisatie van toernooien (met draaiboek), taken van teamleiders en schoolschaken.
Het boek bevat eigen onderzoek naar schaken als leervak op de basisschool. Onderzocht is tevens of stellingen bestuderen effectiever gebeurt via twee- of via driedimensionale stellingen.
David Bronstein, Rob Hartoch, Jan Timman, Artur Joesoepov en Loek van Wely geven in interviews hun visie op talentontwikkeling.
Auteur | | Karel van Delft |
Taal | | Nederlands |
Type | | Paperback |
Categorie | | Vrije tijd & Hobby |