De Ontkooiing
Bedrijven moeten een veranderingsproces doormaken om succesvol te zijn in de tijd na de kredietcrisis. Ze moeten meer mensgericht opereren, waardoor de creativiteit en het talent van de werknemers weer tot hun recht komen. We staan aan de vooravond van het creativiteitstijdperk en hierin is inventiviteit de nieuwe waardegenerator. De macht van kennis van het huidige informatietijdperk verdwijnt, stelt schrijver Hans Peter Roel in zijn nieuwe boek 'De Ontkooiing' Roel heeft inmiddels een oeuvre van tien spiritueel geinspireerde boeken op zijn naam staan. Na een reis naar India en Nepal pakte hij de pen voor het eerst op. Elke ochtend, als de wereld nog stil is, staat hij om vijf uur op om zich een paar uur aan het schrijven te wijden. "Ik wil mijn ideeen niet aan anderen opleggen en als goeroe fungeren. Mijn boeken zijn puur bedoeld als inspiratiebron", zegt hij. Zijn verblijf in Nepal vormde een keerpunt in het leven van Roel. "Ik had Nyenrode gedaan, had een fantastische baan bij autobedrijf Audi en ik reed in een heel mooie auto, maar ik dacht: dit is het niet. In Nepal bezocht ik een aantal boeddhistische kloosters en daar ben ik wakker geschud. Omringd door de Himalaya zag ik dat het mijn taak is om de harde zakelijke wereld te verbinden met de zachte spirituele wereld. Sindsdien ben ik die werelden aan elkaar aan het knopen door het schrijven van boeken die spirituele elementen met zich meedragen. Roel is naast zijn schrijverschap fulltime in dienst bij een grote financiele multinational. V olgens Roel staan we aan de vooravond van het nieuwe creativiteit- en bewustzijn-tijdperk. De waarde van kennis verdwijnt, omdat met goede zoekmachines alle benodigde kennis voor iedereen toegankelijk is. Klanten zijn soms beter geinformeerd dan de dienstverlener zelf. Roel baseert zich bij zijn theorieen op het Kondratieff-model. Dit economische model gaat ervan uit dat onze economie via een vaste cyclus van ongeveer 55 jaar verloopt. De huidige cyclus, het informatietijdperk, begon in 1948 en eindigt dit jaar met de huidige economische crisis. "We zitten in een fantastische tijd. De kredietcrisis doet natuurlijk pijn, maar maakt ook schoon en zuivert. Je hebt een winter nodig om in de lente nieuwe blaadjes te krijgen. Als mens heb je af en toe een crisis nodig om je volgende groeifase door te maken. Het leven is niet alleen feest en plezier, er hoort ook neergang bij. Als je schoonmaakt liggen er nieuwe kansen klaar", zegt Roel. In 'De Ontkooiing' beschrijft hij hoe organisaties zich kunnen ontkooien. "een ontkooide organisatie is een organisatie, waarin elke medewerker onbelemmerd zijn creativiteit, talenten en passie kan inzetten. Een mens wordt nu binnen een bedrijf gezien als onderdeel van een systeem. Als een mechanisme. In een ontkooide organisatie worden medewerkers beschouwd als een organisme." Roel vindt internetbedrijf Google een voorbeeld van een organisatie die grotendeels ontkooid is. "Het is niet voor niks dat Google zo hard groeit. Google geeft zijn medewerkers de kans om hun talenten te ontplooien. Zij krijgen een dag per week de vrijheid om, te doen, wat ze menden dat goed voor de organisatie is. De hele lijst met Google-innovaties, zoals Google Earth, is hieruit voortgekomen. Op de vijfde dag komen de talenten, die elk mens in zich heeft, naar boven." Roel bepleit de opricht van een nieuw soort organisatie, die wordt opgedeeld in kleine teams van maximaal 50 medewerkers. Ze werken grotendeels zelfsturend en er is ruimte voor volop eigen initiatief. "We komen uit een soort angstcultuur, waarin alles geregeld moet worden. Als je mensen de kans geeft om vanuit vrijheid met hun talenten om te gaan, dan denk ik dat je heel veel kunt winnen. Er zullen altijd wel een paar mensen niets gaan doen, maar die vallen uiteindelijk uit zo'n organisatie
Auteur | | Hans Peter Roel |
Taal | | Nederlands |
Type | | Hardcover |
Categorie | | Religie, Spiritualiteit & Filosofie |