De aan/uit-factor bij kinderen
Boek over het gedrag van kinderen dat de ene keer helemaal AAN staat en een andere keer ineens helemaal UIT
‘Ik leg het steeds weer uit en mijn kind zegt dat hij het begrijpt, maar hij dóet het niet.’ Typisch een uitspraak van ouders wiens kind een AAN/UIT-factor heeft. Ook noemen zij opvallend vaak: '... neemt niets van ons aan', '... is niet te bereiken', '... blijft het doen'. Dat komt omdat een kind het gedrag dat met de AAN/UIT-factor samenhangt zelf niet herkent en er geen grip op heeft. Dus als je je kind op bepaald gedrag wijst of hem erop corrigeert, weet hij óf niet waar je het over hebt, óf hij belooft te doen wat je vraagt maar voert dat niet uit. Een AAN/UIT-factor is gedrag dat de ene keer helemaal AAN staat en een andere keer – ineens – helemaal UIT. Of dat regelmatig UIT lijkt te staan en dan – ineens – vol AAN gaat. Het gaat dus om gedrag waar een kind het ene moment helemaal mee in verbinding is en duidelijk kwaliteiten in laat zien. Maar een ander moment is het kind datzelfde gedrag helemaal kwijt en lijkt er eerder sprake van een achterstand. Er zijn tien AAN/UIT-factoren (zoals Zelfvertrouwen, Leren en Weten, Gevoeligheid) en Gerarda van der Veen beschrijft ze in dit boek uitgebreid, inclusief vele praktische voorbeelden. Bijzonder is: een AAN/UIT-factor is zo aanwezig in gedrag, dat ouders die niet weten dat zo’n factor bestaat toch – onbedoeld – heel goed de uitwerking ervan beschrijven wanneer ze het over hun kind hebben. Het is voor hen vaak een openbaring dat dergelijk gedrag ineens een naam krijgt én een opluchting dat er wel degelijk begeleiding mogelijk is. Auteur Gerarda van der Veen koppelt een AAN/UIT-factor aan labels als ADHD, autisme, hoogbegaafdheid en hoogsensitiviteit. Ook legt ze de verbinding met familiethema’s: hoe beladen en belaste inhouden binnen een familie via het kind met een AAN/UIT-factor om een nieuwe invulling vragen. Vervolgens legt ze stapsgewijs uit hoe je een kind met een AAN/UIT-factor het beste kunt begeleiden, zodat er geen blokkade op het gedrag ontstaat. Wacht maar af: door het lezen van dit boek ga je heel anders tegen het gedrag van je kind aankijken!
‘Ik leg het steeds weer uit en mijn kind zegt dat hij het begrijpt, maar hij dóet het niet.’ Typisch een uitspraak van ouders wiens kind een AAN/UIT-factor heeft. Ook noemen zij opvallend vaak: '... neemt niets van ons aan', '... is niet te bereiken', '... blijft het doen'. Dat komt omdat een kind het gedrag dat met de AAN/UIT-factor samenhangt zelf niet herkent en er geen grip op heeft. Dus als je je kind op bepaald gedrag wijst of hem erop corrigeert, weet hij óf niet waar je het over hebt, óf hij belooft te doen wat je vraagt maar voert dat niet uit. Een AAN/UIT-factor is gedrag dat de ene keer helemaal AAN staat en een andere keer – ineens – helemaal UIT. Of dat regelmatig UIT lijkt te staan en dan – ineens – vol AAN gaat. Het gaat dus om gedrag waar een kind het ene moment helemaal mee in verbinding is en duidelijk kwaliteiten in laat zien. Maar een ander moment is het kind datzelfde gedrag helemaal kwijt en lijkt er eerder sprake van een achterstand. Er zijn tien AAN/UIT-factoren (zoals Zelfvertrouwen, Leren en Weten, Gevoeligheid) en Gerarda van der Veen beschrijft ze in dit boek uitgebreid, inclusief vele praktische voorbeelden. Bijzonder is: een AAN/UIT-factor is zo aanwezig in gedrag, dat ouders die niet weten dat zo’n factor bestaat toch – onbedoeld – heel goed de uitwerking ervan beschrijven wanneer ze het over hun kind hebben. Het is voor hen vaak een openbaring dat dergelijk gedrag ineens een naam krijgt én een opluchting dat er wel degelijk begeleiding mogelijk is. Auteur Gerarda van der Veen koppelt een AAN/UIT-factor aan labels als ADHD, autisme, hoogbegaafdheid en hoogsensitiviteit. Ook legt ze de verbinding met familiethema’s: hoe beladen en belaste inhouden binnen een familie via het kind met een AAN/UIT-factor om een nieuwe invulling vragen. Vervolgens legt ze stapsgewijs uit hoe je een kind met een AAN/UIT-factor het beste kunt begeleiden, zodat er geen blokkade op het gedrag ontstaat. Wacht maar af: door het lezen van dit boek ga je heel anders tegen het gedrag van je kind aankijken!
Auteur | | Gerarda van der Veen |
Taal | | Nederlands |
Type | | Hardcover |
Categorie | | Onderwijs & Didactiek |