SpeelGoedSamen
In SpeelGoedSamen leren kinderen aan de hand van het verhaal van Thijs en zijn speelgoed over onderlinge verschillen in karakter en persoonlijkheid. De speeltjes vertegenwoordigen bijzonder gedrag (zoals hoogsensitiviteit, hoogbegaafdheid en ADHD), maar labels worden nergens genoemd om kinderen niet in hokjes te plaatsen. Door de innemende stijl van het verhaal kan ieder kind zich wel in een speeltje herkennen en zal enthousiast meedenken over hoe het speelgoed samen tot een oplossing kan komen. Tegelijkertijd maken vragen, werkvormen en groeitips kinderen op speelse wijze bekend met de positieve kanten van elkaars gedrag.
(leer) respect voor elkaars gedrag Thijs vindt dat hij te oud is geworden om met zijn speelgoed te spelen. Dus staan speeltjes als Ringo Robot, Bonnie Beer en Tato Tablet al een tijdje onder zijn bed en dat vinden zij niet leuk. Allemaal bedenken ze een plan om weer gebruikt te kunnen worden. Dat lijkt eerst niet goed te gaan, omdat hun meningen erg verschillen. Uiteindelijk komen ze erachter dat ze allemaal kwaliteiten hebben die ze kunnen inzetten om samen hun doel te bereiken. In SpeelGoedSamen leren kinderen aan de hand van het verhaal van Thijs en zijn speelgoed over onderlinge verschillen in karakter en persoonlijkheid. De speeltjes vertegenwoordigen bijzonder gedrag (zoals hoogsensitiviteit, hoogbegaafdheid en ADHD), maar labels worden nergens genoemd om kinderen niet in hokjes te plaatsen. Door de innemende stijl van het verhaal kan ieder kind zich wel in een speeltje herkennen en zal enthousiast meedenken over hoe het speelgoed samen tot een oplossing kan komen. Tegelijkertijd maken vragen, werkvormen en groeitips kinderen op speelse wijze bekend met de positieve kanten van elkaars gedrag. "Hoe bespreek je onderwerpen als ADHD, autisme, hoogbegaafdheid en hoogsensitiviteit? Aan de hand van prachtige, sprekende personages worden deze thema's in SpeelGoedSamen helder, duidelijk en op speelse wijze uitgelegd. Juist door kinderen onderlinge verschillen te laten ontdekken, ontstaat er meer begrip voor elkaar!" – Milou Segers, directielid en leerkracht bij de School of Understanding, coördinator levenshouding bij Levanimo, sociaal psycholoog MSc Op basisscholen kan dit boek worden ingezet om levenshouding en competenties van het sociaal-emotionele leren (SEL) te bevorderen, zoals besef van jezelf en de ander, doorzetten en met teleurstellingen omgaan. Door toepassing van de taxonomie van Bloom is SpeelGoedSamen zeer geschikt voor plusklassen, want kinderen kunnen tegelijkertijd op verschillende kennisniveaus worden uitgedaagd. Verder is dit boek bruikbaar in de eigen praktijk of door er thuis samen met je kind in te lezen.
(leer) respect voor elkaars gedrag Thijs vindt dat hij te oud is geworden om met zijn speelgoed te spelen. Dus staan speeltjes als Ringo Robot, Bonnie Beer en Tato Tablet al een tijdje onder zijn bed en dat vinden zij niet leuk. Allemaal bedenken ze een plan om weer gebruikt te kunnen worden. Dat lijkt eerst niet goed te gaan, omdat hun meningen erg verschillen. Uiteindelijk komen ze erachter dat ze allemaal kwaliteiten hebben die ze kunnen inzetten om samen hun doel te bereiken. In SpeelGoedSamen leren kinderen aan de hand van het verhaal van Thijs en zijn speelgoed over onderlinge verschillen in karakter en persoonlijkheid. De speeltjes vertegenwoordigen bijzonder gedrag (zoals hoogsensitiviteit, hoogbegaafdheid en ADHD), maar labels worden nergens genoemd om kinderen niet in hokjes te plaatsen. Door de innemende stijl van het verhaal kan ieder kind zich wel in een speeltje herkennen en zal enthousiast meedenken over hoe het speelgoed samen tot een oplossing kan komen. Tegelijkertijd maken vragen, werkvormen en groeitips kinderen op speelse wijze bekend met de positieve kanten van elkaars gedrag. "Hoe bespreek je onderwerpen als ADHD, autisme, hoogbegaafdheid en hoogsensitiviteit? Aan de hand van prachtige, sprekende personages worden deze thema's in SpeelGoedSamen helder, duidelijk en op speelse wijze uitgelegd. Juist door kinderen onderlinge verschillen te laten ontdekken, ontstaat er meer begrip voor elkaar!" – Milou Segers, directielid en leerkracht bij de School of Understanding, coördinator levenshouding bij Levanimo, sociaal psycholoog MSc Op basisscholen kan dit boek worden ingezet om levenshouding en competenties van het sociaal-emotionele leren (SEL) te bevorderen, zoals besef van jezelf en de ander, doorzetten en met teleurstellingen omgaan. Door toepassing van de taxonomie van Bloom is SpeelGoedSamen zeer geschikt voor plusklassen, want kinderen kunnen tegelijkertijd op verschillende kennisniveaus worden uitgedaagd. Verder is dit boek bruikbaar in de eigen praktijk of door er thuis samen met je kind in te lezen.
Auteur | | Erienne van der Veen |
Taal | | Nederlands |
Type | | Hardcover |
Categorie | | Onderwijs & Didactiek |