Rijk Door 1 Zin
Snel rijk worden? In hun nieuwe boek Rijk door 1 zin beschrijven Hollywoodkenners Paul Ruven en Marian Batavier hoe je, door het bedenken van één simpel zinnetje, een boel geld kan verdienen. Als dat zinnetje een goed filmidee bevat, staat Hollywood in de rij om het voor veel geld van je te kopen. Dat is kort samengevat de strekking van dit fascinerende boek. Voorbeeld? Het volgende zinnetje werd voor 600.000 dollar verkocht: "Een politieagent die in 1985 per ongeluk is ingevroren in ijs, ontdooit nu en denkt dat alles nog als in 1985 is." Of deze: "Een man moet zijn onschuld bewijzen voor een misdaad die hij nog niet gepleegd heeft." Dit zinnetje werd Minority Report. En dit idee werd de film Mr and Mrs Smith: Een saai echtpaar wordt weer verliefd op elkaar, als ze van elkaar ontdekken dat ze elkaar moeten doden."
Met talloze voorbeelden en verhalen uit de grillige Hollywood-praktijk laten Ruven en Batavier, die eerder het succesvolle boek Het Geheim van Hollywood schreven, zien hoe het er in Hollywood aan toe gaat. Ze ruimen daarbij een groot aantal misverstanden over Hollywood, zoals die hier leven, uit de weg. Het eerste en misschien wel grootste misverstand is dat je uit de praktijk van het filmvak moet komen om een filmidee in Hollywood gerealiseerd te krijgen. Onzin, zeggen de auteurs; 95% van de filmideeën is van buitenstaanders afkomstig. Een krantenbericht, de kop van een SMS-berichtje, zelfs één woord (Gladiator), kan voor een Hollywood-producent genoeg zijn om te zeggen: "Gekocht."
Dat komt doordat Hollywood een industrie is, een verzameling banken, die jaarlijks honderden miljoenen in honderden producten (films) investeren, in de hoop daarvan een veelvoud terug te verdienen. Hollywood is daarmee ook een hongerig monster, een monster dat continu snakt naar ideeën. De puur commerciële manier van denken maakt dat Hollywood-producenten al gauw een miljoen dollar over hebben voor een gouden filmidee. Dat miljoen is immers een schijntje van de totale investering, die al gauw in de tientallen miljoenen per film lopen. Als dat idee,of soms zelfs dat ene woord (Titanic, Batman) een bel doet rinkelen bij een Hollywood-producent, rinkelt daarna al snel de kassa van de bedenker. Op, meestal, één voorwaarde: bemoei je als bedenker van het idee verder nergens meer mee.
Want zo werkt Hollywood: ze kopen je idee voor veel geld, maar zitten niet te wachten een amateur-scenario. Het uitwerken van ideeën tot succesvolle films, daar heeft Hollywood al honderd jaar ervaring mee. Honderden professionals doen daar dag in dag uit niks anders. Zo'n filmidee moet natuurlijk wel aan een aantal voorwaarden voldoen, en daaraan is dit boek goeddeels gewijd. Want Hollywood is natuurlijk niet gek. Een goed idee herkennen ze meteen, maar een slecht idee ook. Daarom leert dit boek je nadenken over een pakkende titel, over het genre van je filmidee, de hoofdrollen en zelfs een beetje over de kosten. Het boek bevat verder talloze tips en trucs, een hele verzameling adressen van producenten die je idee wellicht willen kopen en een hoofdstuk waarin de Nederlandse met de Amerikaanse praktijk vergeleken wordt. Al met al een fascinerend, leerzaam, amusant en praktisch boek.
Matthijs van Nieuwkerk in De Wereld Draait Door:
"Een gek-makend boek: Zodra je er in begint, kun je niet meer stoppen."
Met talloze voorbeelden en verhalen uit de grillige Hollywood-praktijk laten Ruven en Batavier, die eerder het succesvolle boek Het Geheim van Hollywood schreven, zien hoe het er in Hollywood aan toe gaat. Ze ruimen daarbij een groot aantal misverstanden over Hollywood, zoals die hier leven, uit de weg. Het eerste en misschien wel grootste misverstand is dat je uit de praktijk van het filmvak moet komen om een filmidee in Hollywood gerealiseerd te krijgen. Onzin, zeggen de auteurs; 95% van de filmideeën is van buitenstaanders afkomstig. Een krantenbericht, de kop van een SMS-berichtje, zelfs één woord (Gladiator), kan voor een Hollywood-producent genoeg zijn om te zeggen: "Gekocht."
Dat komt doordat Hollywood een industrie is, een verzameling banken, die jaarlijks honderden miljoenen in honderden producten (films) investeren, in de hoop daarvan een veelvoud terug te verdienen. Hollywood is daarmee ook een hongerig monster, een monster dat continu snakt naar ideeën. De puur commerciële manier van denken maakt dat Hollywood-producenten al gauw een miljoen dollar over hebben voor een gouden filmidee. Dat miljoen is immers een schijntje van de totale investering, die al gauw in de tientallen miljoenen per film lopen. Als dat idee,of soms zelfs dat ene woord (Titanic, Batman) een bel doet rinkelen bij een Hollywood-producent, rinkelt daarna al snel de kassa van de bedenker. Op, meestal, één voorwaarde: bemoei je als bedenker van het idee verder nergens meer mee.
Want zo werkt Hollywood: ze kopen je idee voor veel geld, maar zitten niet te wachten een amateur-scenario. Het uitwerken van ideeën tot succesvolle films, daar heeft Hollywood al honderd jaar ervaring mee. Honderden professionals doen daar dag in dag uit niks anders. Zo'n filmidee moet natuurlijk wel aan een aantal voorwaarden voldoen, en daaraan is dit boek goeddeels gewijd. Want Hollywood is natuurlijk niet gek. Een goed idee herkennen ze meteen, maar een slecht idee ook. Daarom leert dit boek je nadenken over een pakkende titel, over het genre van je filmidee, de hoofdrollen en zelfs een beetje over de kosten. Het boek bevat verder talloze tips en trucs, een hele verzameling adressen van producenten die je idee wellicht willen kopen en een hoofdstuk waarin de Nederlandse met de Amerikaanse praktijk vergeleken wordt. Al met al een fascinerend, leerzaam, amusant en praktisch boek.
Matthijs van Nieuwkerk in De Wereld Draait Door:
"Een gek-makend boek: Zodra je er in begint, kun je niet meer stoppen."
Auteur | | Paul Ruven |
Taal | | Nederlands |
Type | | Paperback |
Categorie | | Kunst & Fotografie |