Duurzaamheid in de Boardroom
‘Duurzaamheid in de boardroom' gaat over ‘brede waardecreatie’ door bedrijven. Wouter Scheepens schreef het uitgerekend in een tijd dat er diverse berichten verschenen over dreigende vijandige overnames van bedrijven die expliciet zijn in hun duurzaamheidsambities, waarmee de discussie over de dominante aandacht voor aandeelhouderswaarde losbarstte. “Het voelde alsof het tijdgewricht me nog eens extra in mijn schrijfwerk aanspoorde”, zegt Scheepens.
Met zijn bedrijf Steward Redqueen helpt Scheepens in het dagelijks leven bestuurders en commissarissen om duurzaamheid in hun organisatie te verankeren. De aandacht daarvoor in de boardrooms is niet dik gezaaid of slechts gericht op hoe men ‘scoort’ in duurzame ratings en benchmarks, zo is zijn ervaring. In dit boek, waarvoor hij aanvullend meer dan twintig gesprekken had met onder meer CEO’s en leden van raden van bestuur en raden van commissarissen, kijkt Scheepens naar de huidige praktijk, om vervolgens ondernemingen uit te dagen: bedenk als onderneming op welke maatschappelijke uitdaging je - als onderdeel van de samenleving - een antwoord bent. Kun je duurzaamheid in de kern van je business plaatsen, zodat het niet langer wordt gezien als een ‘ratings game’ of een elitaire hobby?
Uiteraard blijft het te oogsten zakelijk succes het eerste vereiste om draagvlak voor zo’n verandering te krijgen. Het mooie is dan ook dat bij een ‘diepere verandering’ ook een vliegwieleffect kan ontstaan met nieuwe kansen voor zowel de maatschappij als de eigen business.
Met zijn bedrijf Steward Redqueen helpt Scheepens in het dagelijks leven bestuurders en commissarissen om duurzaamheid in hun organisatie te verankeren. De aandacht daarvoor in de boardrooms is niet dik gezaaid of slechts gericht op hoe men ‘scoort’ in duurzame ratings en benchmarks, zo is zijn ervaring. In dit boek, waarvoor hij aanvullend meer dan twintig gesprekken had met onder meer CEO’s en leden van raden van bestuur en raden van commissarissen, kijkt Scheepens naar de huidige praktijk, om vervolgens ondernemingen uit te dagen: bedenk als onderneming op welke maatschappelijke uitdaging je - als onderdeel van de samenleving - een antwoord bent. Kun je duurzaamheid in de kern van je business plaatsen, zodat het niet langer wordt gezien als een ‘ratings game’ of een elitaire hobby?
Uiteraard blijft het te oogsten zakelijk succes het eerste vereiste om draagvlak voor zo’n verandering te krijgen. Het mooie is dan ook dat bij een ‘diepere verandering’ ook een vliegwieleffect kan ontstaan met nieuwe kansen voor zowel de maatschappij als de eigen business.
Auteur | | Wouter Scheepens |
Taal | | Nederlands |
Type | | Paperback |
Categorie | |