101 gouden tips voor de business case
Hét Blauwe Boekje voor de business case.
In de Verenigde Staten gebruiken projectleiders vanaf de jaren 90 de 'business case' om te beargumenteren waarom een project moet worden uitgevoerd. Sinds het nieuwe millennium bezigt ook in Nederland elke zichzelf respecterende projectleider deze term. Maar wat schuilt er precies achter de business case? Wie is eigenlijk de eigenaar van deze business case? Wat moet je er als opdrachtgever mee? Welke fundamentele en principiële afwegingen moeten er worden gemaakt? Wat moet erin staan? Wie stelt zo'n ding eigenlijk op en hoe doe je dat? Hoe zorg je ervoor dat men hem ook kan en gaat lezen? Hoe weet je of wat er in staat ook klopt? Wat gebeurt er na het project met de business case?
Erwin Rademaker beantwoordt al deze en nog veel meer vragen met 101 gouden tips. Ook komen in zijn handzame boekje de meest voorkomende misverstanden aan bod. Met als toetje de bekendste stereotypen van business cases. Voor velen even herkenbaar als de typetjes van Koot & Bie.
De business case zal de komende jaren binnen organisaties steeds meer gebruikt worden. Allereerst is de business case hét belangrijkste stuurmiddel om binnen de project-, programma- en investeringsportfolio¿s de juiste prioriteiten te kunnen stellen. Daarnaast zullen actuele thema¿s, zoals maatschappelijk verantwoord ondernemen en duurzaamheid, meer en meer deel gaan uitmaken van de langere termijnstrategie van bedrijven. Tenslotte is men er anno 2007 zo langzamerhand wel achter gekomen dat ook de professionaliteit van de opdrachtgever een kritische succesfactor voor een project is.
In de Verenigde Staten gebruiken projectleiders vanaf de jaren 90 de 'business case' om te beargumenteren waarom een project moet worden uitgevoerd. Sinds het nieuwe millennium bezigt ook in Nederland elke zichzelf respecterende projectleider deze term. Maar wat schuilt er precies achter de business case? Wie is eigenlijk de eigenaar van deze business case? Wat moet je er als opdrachtgever mee? Welke fundamentele en principiële afwegingen moeten er worden gemaakt? Wat moet erin staan? Wie stelt zo'n ding eigenlijk op en hoe doe je dat? Hoe zorg je ervoor dat men hem ook kan en gaat lezen? Hoe weet je of wat er in staat ook klopt? Wat gebeurt er na het project met de business case?
Erwin Rademaker beantwoordt al deze en nog veel meer vragen met 101 gouden tips. Ook komen in zijn handzame boekje de meest voorkomende misverstanden aan bod. Met als toetje de bekendste stereotypen van business cases. Voor velen even herkenbaar als de typetjes van Koot & Bie.
De business case zal de komende jaren binnen organisaties steeds meer gebruikt worden. Allereerst is de business case hét belangrijkste stuurmiddel om binnen de project-, programma- en investeringsportfolio¿s de juiste prioriteiten te kunnen stellen. Daarnaast zullen actuele thema¿s, zoals maatschappelijk verantwoord ondernemen en duurzaamheid, meer en meer deel gaan uitmaken van de langere termijnstrategie van bedrijven. Tenslotte is men er anno 2007 zo langzamerhand wel achter gekomen dat ook de professionaliteit van de opdrachtgever een kritische succesfactor voor een project is.
Auteur | | E. Rademaker |
Taal | | Nederlands |
Type | | Hardcover |
Categorie | | Managementboeken |