Relationele Contracten
• Wat zijn relationele contracten?
• Wanneer is een relationeel contract logisch om te kiezen en wanneer niet?
• Waarom schrijven we eigenlijk contracten?
• Wat is de meerwaarde van het opnemen van sociale normen in een contract?
• Hoe komt het dat partijen elkaar onredelijk vinden, maar hun eigen gedrag als redelijk beschouwen?
• Hoe ziet een uitkomstgericht contract eruit?
• Welk inkoopproces hoort bij welke samenwerkingsrelatie?
• Hoe creëren partijen vertrouwen in een relatie?
• Wat zijn de ervaringen van andere organisaties met relationele contracten?
In dit boek gaan Jeroen van de Rijt en Wiebe Witteveen in op bovenstaande vragen en beschrijven zij nut en noodzaak van relationele contracten. Door de coronacrisis zijn veel contracten onder druk komen te staan. Partijen bevinden zich tegenover elkaar en proberen risico’s naar elkaar te schuiven. Welke toegevoegde waarde hebben contracten dan eigenlijk? De nieuwe werkelijkheid vraagt om flexibele contracten. Geen traditionele opdrachtgever-opdrachtnemerrelatie meer, maar juist een verhouding waarin de relatie en de belangen van beide partijen centraal staan. Om wendbaar op toekomstige uitdagingen te kunnen inspelen zijn goed ontworpen relationele contracten nodig. Een relationeel contract is gericht op een langlopende strategische samenwerking tussen partijen. Die samenwerking is niet zozeer gericht op het verkopen van
producten of diensten, maar komt tot stand om de belangen van de deelnemende partijen op elkaar af te stemmen en om een gezamenlijk afgesproken doel te bereiken. In dit boek zetten Jeroen van de Rijt en Wiebe Witteveen dit uiteen en beschrijven ze het hoe en waarom van relationele contracten.
Net zoals hun succesvolle boeken over de Best Value aanpak is “Relationele Contracten” weer een praktisch boek, gericht op het geven van concrete ondersteuning bij het inrichten van klant-leverancierrelaties. Voor inkopers, inkoopadviseurs en contractmanagers. Voor accountmanagers, verkopers, bidmanagers en commercieel managers. En ook voor juristen, door en speciale bijdrage van Gijs Verberne en Bart van Reeken van advocatenkantoor Van Doorne in deel 5 van het boek. Eigenlijk voor iedereen die een beter begrip van en een betere grip op klant-leverancierrelaties wil krijgen. Om daarmee meer gesteld te staan voor de dynamiek in de markt en de randvoorwaarden te creëren voor gezamenlijk succes, gebaseerd op vertrouwen en het afstemmen van de onderlinge belangen.
Auteur | | Jeroen van de Rijt |
Taal | | Nederlands |
Type | | Hardcover |
Categorie | | Managementboeken |