Communicatie - fundament van de orthopedagogiek
12 2006 Tijdschrift voor Orthopedagogiek is een boek van C. van Nijnatten. ISBN 9789077834282
COMMUNICATIE. Fundament van de orthopedagogiek. Communicatie tussen hulpverleners en kind is het erkennen van de eigen en actieve positie van het kind in de dialoog.
De core business van de orthopedagogiek is en moet zijn communicatie. Daarbij gaat het om de uitwisseling tussen personen, tussen hulpverleners en hulpvragers. Door het overdragen van informatie kan de orthopedagoog dingen duidelijk maken en waar nodig uitleggen en verhelderen.
In de wetenschap is er steeds meer oog voor de betekenis van gespreksvoering tussen hulpverleners en hun cliƫnten en daarmee volgt de orthopedagogiek de lijn van de medische en justitiƫle discipline. Om de communicatie te verbeteren is het in de eerste plaats nodig dat hulpverleners zich meer en meer bewust worden van en reflecteren op communicatieprocessen en (leren) nadenken en praten over communicatie.
In dit boek komt de relevantie van communicatie op een drietal cruciale vlakken van de orthopedagogiek, de psychologie en de hulpverlening in het algemeen aan de orde: de jeugdhulpverlening, het speciaal onderwijs en de hulp aan mensen met verstandelijke beperkingen en hun opvoeders en/of begeleiders.
COMMUNICATIE. Fundament van de orthopedagogiek. Communicatie tussen hulpverleners en kind is het erkennen van de eigen en actieve positie van het kind in de dialoog.
De core business van de orthopedagogiek is en moet zijn communicatie. Daarbij gaat het om de uitwisseling tussen personen, tussen hulpverleners en hulpvragers. Door het overdragen van informatie kan de orthopedagoog dingen duidelijk maken en waar nodig uitleggen en verhelderen.
In de wetenschap is er steeds meer oog voor de betekenis van gespreksvoering tussen hulpverleners en hun cliƫnten en daarmee volgt de orthopedagogiek de lijn van de medische en justitiƫle discipline. Om de communicatie te verbeteren is het in de eerste plaats nodig dat hulpverleners zich meer en meer bewust worden van en reflecteren op communicatieprocessen en (leren) nadenken en praten over communicatie.
In dit boek komt de relevantie van communicatie op een drietal cruciale vlakken van de orthopedagogiek, de psychologie en de hulpverlening in het algemeen aan de orde: de jeugdhulpverlening, het speciaal onderwijs en de hulp aan mensen met verstandelijke beperkingen en hun opvoeders en/of begeleiders.
Auteur | | C. van Nijnatten |
Taal | | Nederlands |
Type | | Paperback |
Categorie | | Onderwijs & Didactiek |