Strategieën van de Serengeti
Strategieën van de Serengeti beoogt het ontwerpen van strategieën toegankelijk te maken voor mensen die normaal gesproken geen strategieboek ter hand zouden nemen, en biedt daarnaast een uitdaging voor hen die daadwerkelijk zakelijke strategieën opstellen. Het biedt een breed scala aan strategische opties in een makkelijk te onthouden en toegankelijke formule. Deze strategieën werken. Ze zijn niet de laatste management mode - ze hebben de test van de tijd doorstaan, aangezien ze al heel wat jaren worden toegepast, veel langer dan een willekeurig bedrijf of organisatie bestaat. Dit zijn de strategieën van de deskundigen - degene die ze al duizenden jaren lang hebben gebruikt om te overleven en te gedijen - de dieren van de Serengeti vlakte.
In de jaren tachtig waren we op zoek naar uitmuntendheid. Op dit moment worstelen veel bedrijven die als uitmuntend werden aangeprezen, om te overleven of ze zijn al ter ziele. In de jaren negentig waren we op zoek naar bedrijven gebouwd voor de toekomst vele hebben het niet gered. Daarentegen is de Serengeti een landschap met een ecosysteem dat al duizenden, misschien wel tienduizenden jaren heeft gedijd. Dat systeem heeft het wel gered. De dieren op deze uitgestrekte grasvlaktes hebben zich uitstekend aangepast in deze zeer felle concurrentieomgeving.
Strategieën van de Serengeti probeert inzicht te verschaffen over hoe deze strategie-experts - de dieren van de Serengeti - te werk gaan. Hun strategieën hebben de modegrillen van de business-scholen overleefd en ze hebben zich weten te handhaven te midden van de recessies van de droogte en de dynamiek van hun competitieve omgeving.
Sommige gebruiken snelheid, weer andere heimelijkheid. Sommige profiteren van hun uitstekend gezichtsvermogen, andere maken gebruik van coördinatie en weer andere nemen hun toevlucht tot brute kracht. De sleutel tot strategisch succes op de Serengeti is de juiste strategie op het juiste moment toepassen. Dit boek onderzoekt een reeks strategieën die gebruikt worden door de bewoners van deze vlakte, een van de meest felle concurrentieomgevingen, en biedt een scala aan mogelijkheden voor elk bedrijf - van de mondiale reuzen tot de eenmanszaak.
Stephen Berry MBA, BSc (Hons), FCMA, ACIB, DipFS is een voormalig CFO en is werkzaam binnen het werkveld van de bedrijfsstrategie als coach, adviseur, vooraanstaand spreker en docent internationale MBA.
In de jaren tachtig waren we op zoek naar uitmuntendheid. Op dit moment worstelen veel bedrijven die als uitmuntend werden aangeprezen, om te overleven of ze zijn al ter ziele. In de jaren negentig waren we op zoek naar bedrijven gebouwd voor de toekomst vele hebben het niet gered. Daarentegen is de Serengeti een landschap met een ecosysteem dat al duizenden, misschien wel tienduizenden jaren heeft gedijd. Dat systeem heeft het wel gered. De dieren op deze uitgestrekte grasvlaktes hebben zich uitstekend aangepast in deze zeer felle concurrentieomgeving.
Strategieën van de Serengeti probeert inzicht te verschaffen over hoe deze strategie-experts - de dieren van de Serengeti - te werk gaan. Hun strategieën hebben de modegrillen van de business-scholen overleefd en ze hebben zich weten te handhaven te midden van de recessies van de droogte en de dynamiek van hun competitieve omgeving.
Sommige gebruiken snelheid, weer andere heimelijkheid. Sommige profiteren van hun uitstekend gezichtsvermogen, andere maken gebruik van coördinatie en weer andere nemen hun toevlucht tot brute kracht. De sleutel tot strategisch succes op de Serengeti is de juiste strategie op het juiste moment toepassen. Dit boek onderzoekt een reeks strategieën die gebruikt worden door de bewoners van deze vlakte, een van de meest felle concurrentieomgevingen, en biedt een scala aan mogelijkheden voor elk bedrijf - van de mondiale reuzen tot de eenmanszaak.
Stephen Berry MBA, BSc (Hons), FCMA, ACIB, DipFS is een voormalig CFO en is werkzaam binnen het werkveld van de bedrijfsstrategie als coach, adviseur, vooraanstaand spreker en docent internationale MBA.
Auteur | | Stephen Berry |
Taal | | Nederlands |
Type | | Paperback |
Categorie | | Managementboeken |