Combilist, een instrument voor taalontwikkeling via interactie
Combilist, een instrument voor taalontwikkeling via interactie 1e druk is een boek van R. Damhuis uitgegeven bij Expertisecentrum Nederlands. ISBN 9789077529065
Praktische vaardigheden voor leidsters en leerkrachten
##Praktische bundel voor leidsters (vve) en leerkrachten (basisschool)
##Vlotte taalontwikkeling voor taalzwakke en -sterke kinderen
##Compacte met suggesties, voorbeelden en checklists
##Handig instrument voor opleiders
Taalontwikkeling jonge kinderen stimuleren
Kinderen leren taal het best door te praten, in interactie met elkaar en met volwassenen. Mondelinge taalvaardigheid is bovendien de basisvoorwaarde voor goed schrijfgedrag. De taalontwikkeling van jonge kinderen begint thuis en zet zich voort in de kinderopvang, op de peuterspeelzaal en op de basisschool. Niet alle interactie leidt automatisch tot goede taalontwikkeling. De rol van de leidster en leerkracht is daarin onmisbaar.
Met deze praktische bundel vol tips, foto s en voorbeelden, leren leidsters en leerkrachten de taalontwikkeling van kinderen stimuleren door goede interacties neer te zetten. Daarnaast is het boek een handig instrument voor opleiders, schoolbegeleiders en taalco rdinatoren om (aanstaande) onderwijsgevenden hierin te begeleiden.
Gerichte gesprekken voor taalverwerving
CombiList bestaat uit een compacte set essenti le vaardigheden die nodig zijn om jonge kinderen actief en doeltreffend te laten praten. Het boek staat vol praktische suggesties en voorbeelden van goede interacties. In het boek staan drie lijsten. Met de Inventarisatielijst beantwoord je de vraag of leerlingen in de groep voldoende gelegenheid krijgen hun taal te ontwikkelen. Met de Checklist kun je de gesprekken van kinderen in de gaten houden en daarnaast je eigen interactievaardigheden ontwikkelen en verbeteren. Met de Observatielijst kunnen begeleiders en opleiders van onderwijsgevenden in kaart brengen of kinderen de kans krijgen hun taal te ontwikkelen en (aanstaande) leidsters of leerkrachten hierin ondersteunen.
De aanpak is ontwikkeld in een samenwerking tussen het Expertisecentrum Nederlands en Kaleidoscoop (NIZW Jeugd).
Auteur(s): Resi Damhuis, Akke de Blauw en Nelleke Brandenbarg
In samenwerking met: NIZW
Jaartal: 2013
Taal: Nederlands
Afmetingen: 289 x 193 x 14
Pagina's: 79
ISBN: 97890 7752 906 5
Artikelnummer: EXP500142
Uitvoering: Boek
Druk/editie: 3e druk
Uitgever: Expertisecentrum Nederlands
Praktische vaardigheden voor leidsters en leerkrachten
##Praktische bundel voor leidsters (vve) en leerkrachten (basisschool)
##Vlotte taalontwikkeling voor taalzwakke en -sterke kinderen
##Compacte met suggesties, voorbeelden en checklists
##Handig instrument voor opleiders
Taalontwikkeling jonge kinderen stimuleren
Kinderen leren taal het best door te praten, in interactie met elkaar en met volwassenen. Mondelinge taalvaardigheid is bovendien de basisvoorwaarde voor goed schrijfgedrag. De taalontwikkeling van jonge kinderen begint thuis en zet zich voort in de kinderopvang, op de peuterspeelzaal en op de basisschool. Niet alle interactie leidt automatisch tot goede taalontwikkeling. De rol van de leidster en leerkracht is daarin onmisbaar.
Met deze praktische bundel vol tips, foto s en voorbeelden, leren leidsters en leerkrachten de taalontwikkeling van kinderen stimuleren door goede interacties neer te zetten. Daarnaast is het boek een handig instrument voor opleiders, schoolbegeleiders en taalco rdinatoren om (aanstaande) onderwijsgevenden hierin te begeleiden.
Gerichte gesprekken voor taalverwerving
CombiList bestaat uit een compacte set essenti le vaardigheden die nodig zijn om jonge kinderen actief en doeltreffend te laten praten. Het boek staat vol praktische suggesties en voorbeelden van goede interacties. In het boek staan drie lijsten. Met de Inventarisatielijst beantwoord je de vraag of leerlingen in de groep voldoende gelegenheid krijgen hun taal te ontwikkelen. Met de Checklist kun je de gesprekken van kinderen in de gaten houden en daarnaast je eigen interactievaardigheden ontwikkelen en verbeteren. Met de Observatielijst kunnen begeleiders en opleiders van onderwijsgevenden in kaart brengen of kinderen de kans krijgen hun taal te ontwikkelen en (aanstaande) leidsters of leerkrachten hierin ondersteunen.
De aanpak is ontwikkeld in een samenwerking tussen het Expertisecentrum Nederlands en Kaleidoscoop (NIZW Jeugd).
Auteur(s): Resi Damhuis, Akke de Blauw en Nelleke Brandenbarg
In samenwerking met: NIZW
Jaartal: 2013
Taal: Nederlands
Afmetingen: 289 x 193 x 14
Pagina's: 79
ISBN: 97890 7752 906 5
Artikelnummer: EXP500142
Uitvoering: Boek
Druk/editie: 3e druk
Uitgever: Expertisecentrum Nederlands
Auteur | | R. Damhuis |
Taal | | Nederlands |
Type | | Paperback |
Categorie | | Onderwijs & Didactiek |