Leiderschap in sport en business
Leiderschap in sport en business - Wat het bedrijfsleven kan leren van de sport
Hans Westerbeek & Aaron Smith
Hoewel er veel verschillen zijn tussen sport en het bedrijfsleven, betekent dat niet dat zakelijke leiders niets kunnen leren van hun collega's uit de sport. Veel van de thema's die in het bedrijfsleven een rol spelen, zoals leiderschap, teamwork, mentoring en coaching, strategie en innovatie, worden in de sportwereld vaak anders en wellicht innovatiever uitgewerkt en ingezet.
Zo is het in de sport, en met name in de Formule 1, gebruikelijk dat prestaties nauwkeurig worden gemeten en geëvalueerd, en is training prioriteit nummer één. Topatleten die zich richten op de honderd meter sprint, trainen constant om op het juiste moment te kunnen excelleren: een jarenlange voorbereiding op een prestatie die minder dan tien seconden duurt! Nergens is ook meer zichtbaar dat een team van mindere goden een groep individuele kampioenen met gemak kan verslaan. Het Amerikaanse team van amateurspelers dat in 1980 tijdens het olympisch ijshockeytoernooi in de halve finale de Russische titelfavoriet versloeg, is hiervan een perfect voorbeeld. Aan de hand van een grote hoeveelheid internationale voorbeelden op het gebied van alle denkbare sporten tonen de auteurs welke cruciale leiderschapslessen sport te bieden heeft.
Leiderschap in sport en business - Wat het bedrijfsleven kan leren van de sport weet theorievorming, aansprekende praktijkvoorbeelden en inspirerende citaten van bekende en minder bekende (sport)leiders op aantrekkelijke wijze te combineren, en kan het verschil betekenen tussen mislukking en succes.
"Business als sport zien: Het is op de analogie van business als een militair slagveld na het meest gebruikte cliché in de managementliteratuur. De bijdrage van Westerbeek en Smith is echter zowel intelligent als zeer leesbaar: dit boek gaat de strijd aan met de afgezaagde vergelijkingen die we allemaal wel kennen, en streeft ze behendig en in een bondige stijl voorbij."
Recensie op de website van Harvard Business School
Hans Westerbeek & Aaron Smith
Hoewel er veel verschillen zijn tussen sport en het bedrijfsleven, betekent dat niet dat zakelijke leiders niets kunnen leren van hun collega's uit de sport. Veel van de thema's die in het bedrijfsleven een rol spelen, zoals leiderschap, teamwork, mentoring en coaching, strategie en innovatie, worden in de sportwereld vaak anders en wellicht innovatiever uitgewerkt en ingezet.
Zo is het in de sport, en met name in de Formule 1, gebruikelijk dat prestaties nauwkeurig worden gemeten en geëvalueerd, en is training prioriteit nummer één. Topatleten die zich richten op de honderd meter sprint, trainen constant om op het juiste moment te kunnen excelleren: een jarenlange voorbereiding op een prestatie die minder dan tien seconden duurt! Nergens is ook meer zichtbaar dat een team van mindere goden een groep individuele kampioenen met gemak kan verslaan. Het Amerikaanse team van amateurspelers dat in 1980 tijdens het olympisch ijshockeytoernooi in de halve finale de Russische titelfavoriet versloeg, is hiervan een perfect voorbeeld. Aan de hand van een grote hoeveelheid internationale voorbeelden op het gebied van alle denkbare sporten tonen de auteurs welke cruciale leiderschapslessen sport te bieden heeft.
Leiderschap in sport en business - Wat het bedrijfsleven kan leren van de sport weet theorievorming, aansprekende praktijkvoorbeelden en inspirerende citaten van bekende en minder bekende (sport)leiders op aantrekkelijke wijze te combineren, en kan het verschil betekenen tussen mislukking en succes.
"Business als sport zien: Het is op de analogie van business als een militair slagveld na het meest gebruikte cliché in de managementliteratuur. De bijdrage van Westerbeek en Smith is echter zowel intelligent als zeer leesbaar: dit boek gaat de strijd aan met de afgezaagde vergelijkingen die we allemaal wel kennen, en streeft ze behendig en in een bondige stijl voorbij."
Recensie op de website van Harvard Business School
Auteur | | H. Westerbeek |
Taal | | Nederlands |
Type | | Paperback |
Categorie | | Managementboeken |