Macht en verzet
Michel Foucault heeft zich geprofileerd als de filosoof die 'de dood van de mens' proclameerde. Door zijn breuk met de subjectfilosofie, die de mens beschouwde als het centrum van zijn denken en handelen, wil hij echter de ruimte cre n om de oorsprong en het functioneren van het moderne subject te bestuderen. In zijn zogenaamde 'archeologie' van de jaren zestig laat hij zien dat de menswetenschappen aan de basis liggen van het zelfbegrip van de moderne mens. In zijn 'genealogie' van de jaren zeventig neemt zijn werk een politieke wending en beschrijft hij het moderne subject als het product van de macht over de lichamen en het leven. In zijn latere werk van de jaren tachtig betrekt Foucault een derde dimensie in zijn analyse van het subject. Vanuit een analyse van de levensstijl van de oude Grieken en Romeinen laat hij zien welke de denkvormen en activiteiten zijn waardoor individuen zichzelf vormen tot ethische subjecten.
Devos betoogt in dit boek dat deze verschuiving naar de bestaansesthetica niet zonder meer een derde dimensie van subjectconstitutie is. Foucault is genoodzaakt rechtstreeks te focussen op het subject als actor en doelwit van de macht. De herderlijke macht van het vroege christendom, die doorwerkt in de moderne verzorgingsstaat, is onmiddellijk gericht op de productie van subjectiviteit. Het gaat er Foucault vooral om te bepalen hoe deze macht werkt, hoe ze in het bestuur en het sturen van gedragingen gestalte krijgt en hoe daarin de vrijheid van de subjecten ondersteld is. Foucault kan daardoor de inzet van het verzet bepalen als de creatie van nieuwe vormen van subjectiviteit. De functie van de intellectueel is voor Foucault uiteindelijk het vrijmoedig spreken van waarheid.
Belangwekkende studie over een van de meest invloedrijke denkers van de twintigste eeuw.
Rob Devos doceert ethiek, wetenschapsfilosofie en politieke theorie aan de K.U. Leuven. Hij publiceerde over de religie in de filosofie van Hegel, het ideologiebegrip van Gramsci en Althusser, de rechtstheorie van Kelsen, en over macht en ethiek bij Foucault. In 2003 verzorgde hij samen met Luc Vanmarcke het boek Uitsluiting - Insluiting. Kanttekening bij een beleid van sociale integratie.
Devos betoogt in dit boek dat deze verschuiving naar de bestaansesthetica niet zonder meer een derde dimensie van subjectconstitutie is. Foucault is genoodzaakt rechtstreeks te focussen op het subject als actor en doelwit van de macht. De herderlijke macht van het vroege christendom, die doorwerkt in de moderne verzorgingsstaat, is onmiddellijk gericht op de productie van subjectiviteit. Het gaat er Foucault vooral om te bepalen hoe deze macht werkt, hoe ze in het bestuur en het sturen van gedragingen gestalte krijgt en hoe daarin de vrijheid van de subjecten ondersteld is. Foucault kan daardoor de inzet van het verzet bepalen als de creatie van nieuwe vormen van subjectiviteit. De functie van de intellectueel is voor Foucault uiteindelijk het vrijmoedig spreken van waarheid.
Belangwekkende studie over een van de meest invloedrijke denkers van de twintigste eeuw.
Rob Devos doceert ethiek, wetenschapsfilosofie en politieke theorie aan de K.U. Leuven. Hij publiceerde over de religie in de filosofie van Hegel, het ideologiebegrip van Gramsci en Althusser, de rechtstheorie van Kelsen, en over macht en ethiek bij Foucault. In 2003 verzorgde hij samen met Luc Vanmarcke het boek Uitsluiting - Insluiting. Kanttekening bij een beleid van sociale integratie.
Auteur | | R. Devos |
Taal | | Nederlands |
Type | | Paperback |
Categorie | | Religie, Spiritualiteit & Filosofie |