Sleutelteksten film- en mediatheorie 1 - De beginjaren van de film en de tijd van de avant-garde 1896-1931
Is film kunst of verstrooiing? Een nieuwe manier van tonen of een nieuwe manier van zien? Waarin schuilt de magische aantrekkingskracht van de close-up? En waarom gaan we naar de cinema? Als nieuw medium en jonge kunstvorm sprak film sterk tot de verbeelding van vele denkers, schrijvers en kunstenaars. Uit de hier verzamelde teksten spreken verwondering en een intense nieuwsgierigheid. Zij registreren de effecten die de opkomst van de film tussen circa 1895 en 1930 teweegbracht: de ervaringen van de eerste toeschouwers, de nieuwe esthetische vormen, de reacties van de avant-gardes en de invloed van film op de bestaande cultuur. Naast gereviseerde vertalingen van sleutelteksten die lang niet beschikbaar waren, onder andere van Maxim Gorki, Georges Méliès, Sergej Eisenstein, Dziga Vertov en Menno ter Braak, bevat dit boek vertalingen van sleutelteksten die nooit eerder in het Nederlands zijn verschenen, zoals van F.T. Marinetti, Hugo Münsterberg, Louis Delluc, Jean Epstein, Paul Valéry, Béla Balász, Siegfried Kracauer, Germaine Dulac en Virginia Woolf. Alle teksten worden ingeleid en in hun historische context geplaatst om hun blijvend belang voor het denken over film en media te onderstrepen.
Auteur | | |
Taal | | Nederlands |
Type | | Paperback |
Categorie | | Kunst & Fotografie |