Wat werkt Pedagogisch handelen & klassenmanagement
Goede resultaten binnen handbereik! Marzano maakte een meta-analyse van de uitkomsten van 1.100 onderwijsonderzoeken uit de Westerse wereld. Daaruit bleken 11 factoren een aantoonbaar positief effect te hebben op de leerprestaties en ontwikkeling van leerlingen. Eén factor is het pedagogisch handelen en klassenmanagement van de leraar.
In dit boek worden de strategieën uitgewerkt die elke leraar tot een pedagogisch/organisatorisch goede leraar maken. Uit onderzoek blijkt dat leerlingen van hierin geschoolde leraren minder vaak de orde verstoren en meer betrokkenheid tonen, dan leerlingen in de controlegroepen.
Vaardig worden op het gebied van pedagogisch handelen en klassenmanagement is redelijk snel te leren. Men komt zelfs tot de conclusie dat de vaardigheden van leraren in pedagogisch handelen & klassenmanagement aanzienlijk verbeterd kunnen worden na niet meer dan het bestuderen van een boek met praktische aanwijzingen en twee workshops van een halve dag. Voor de meeste leraren leidt een kleine investering al tot een merkbaar resultaat. Dit werd zowel uitgewezen door onderzoeken in het basisonderwijs als door vergelijkbare onderzoeken in het voortgezet onderwijs.
Zaak is uiteraard wel dat men dan daadwerkelijk bezig gaat met de strategieën voor pedagogisch handelen & klassenmanagement die een door research aangetoond effect hebben. U vindt ze in dit boek.
In dit boek worden de strategieën uitgewerkt die elke leraar tot een pedagogisch/organisatorisch goede leraar maken. Uit onderzoek blijkt dat leerlingen van hierin geschoolde leraren minder vaak de orde verstoren en meer betrokkenheid tonen, dan leerlingen in de controlegroepen.
Vaardig worden op het gebied van pedagogisch handelen en klassenmanagement is redelijk snel te leren. Men komt zelfs tot de conclusie dat de vaardigheden van leraren in pedagogisch handelen & klassenmanagement aanzienlijk verbeterd kunnen worden na niet meer dan het bestuderen van een boek met praktische aanwijzingen en twee workshops van een halve dag. Voor de meeste leraren leidt een kleine investering al tot een merkbaar resultaat. Dit werd zowel uitgewezen door onderzoeken in het basisonderwijs als door vergelijkbare onderzoeken in het voortgezet onderwijs.
Zaak is uiteraard wel dat men dan daadwerkelijk bezig gaat met de strategieën voor pedagogisch handelen & klassenmanagement die een door research aangetoond effect hebben. U vindt ze in dit boek.
Auteur | | Robert J. Marzano |
Taal | | Nederlands |
Type | | Hardcover |
Categorie | | Onderwijs & Didactiek |