Leer- en Ontwikkelingsspel
LEER- EN ONTWIKKELINGSSPEL
De bedoeling van dit spel is een bijdrage te leveren aan het verbeteren van uiteenlopende leer- en ontwikkelingssituaties. Het gaat daarbij niet alleen over het leren in het kader van een opleiding, cursus of training, maar ook over leren op de werkplek en in het leven van alledag.
Het spel is bestemd voor professionals die zich bezighouden met of verantwoordelijk zijn voor het leerproces van anderen, bijvoorbeeld docenten, trainers, (praktijk-) begeleiders, coaches, hulpverleners en managers.
Centraal in het spel staat de persoon die leert of zich ontwikkelt. Het uitgangspunt daarbij is dat er vijf factoren zijn die een rol spelen bij het scheppen van een optimale leersituatie:
1. Leermotieven (24 kaarten): Waarom leer ik? .
2. Manieren van leren (19 kaarten): Hoe ga ik het liefste te werk bij het leren?
3. Leervaardigheden (51 kaarten): Wat moet ik kunnen om effectief te leren
4. Leervoorwaarden (41 kaarten): Wie en wat heb ik nodig om prettig te leren? .
5. Leerbelemmeringen (27 kaarten): Wie of wat belemmert mij bij het leren?
Afhankelijk van de situatie kan de nadruk liggen op een of meerdere van deze factoren, al dan niet in onderlinge samenhang.
In de instructies van dit spel vindt u zes spelvormen. U kunt deze ook downloaden vanaf www.kwaliteitenspel.nl
De bedoeling van dit spel is een bijdrage te leveren aan het verbeteren van uiteenlopende leer- en ontwikkelingssituaties. Het gaat daarbij niet alleen over het leren in het kader van een opleiding, cursus of training, maar ook over leren op de werkplek en in het leven van alledag.
Het spel is bestemd voor professionals die zich bezighouden met of verantwoordelijk zijn voor het leerproces van anderen, bijvoorbeeld docenten, trainers, (praktijk-) begeleiders, coaches, hulpverleners en managers.
Centraal in het spel staat de persoon die leert of zich ontwikkelt. Het uitgangspunt daarbij is dat er vijf factoren zijn die een rol spelen bij het scheppen van een optimale leersituatie:
1. Leermotieven (24 kaarten): Waarom leer ik? .
2. Manieren van leren (19 kaarten): Hoe ga ik het liefste te werk bij het leren?
3. Leervaardigheden (51 kaarten): Wat moet ik kunnen om effectief te leren
4. Leervoorwaarden (41 kaarten): Wie en wat heb ik nodig om prettig te leren? .
5. Leerbelemmeringen (27 kaarten): Wie of wat belemmert mij bij het leren?
Afhankelijk van de situatie kan de nadruk liggen op een of meerdere van deze factoren, al dan niet in onderlinge samenhang.
In de instructies van dit spel vindt u zes spelvormen. U kunt deze ook downloaden vanaf www.kwaliteitenspel.nl
Auteur | | Peter Gerrickens |
Taal | | Nederlands |
Type | | Losbladig |
Categorie | | Economie & Financiƫn |