
De Methode, de ontdekking van het kind
Terwijl zowel volwassenen als jongeren zoeken naar nieuwe levensvormen, groeit meer en meer het besef, dat het levenswerk van Dr. Maria Montessori niet alleen een onderwijshervorming binnen de schoolmuren is geweest, maar dat haar methode er vooral op gericht was de behoeften en de mogelijkheden van de opgroeiende jeugd te leren kennen.
Het was haar opvatting, dat men niet moest blijven staan bij de uiterlijke verschijnselen, maar moest zoeken naar de daaraan ten grond liggende oorzaken.
Reeds jaren geleden legde zij de nadruk op de taak van volwassenen om de opgroeiende jeugd te helpen hun eigen weg te vinden en hun eigen talenten te ontdekken.
Montessoribeginselen kunnen jongeren de weg wijzen en een juiste gebruikmaking van deze beginselen kan vruchtbare resultaten afwerpen.
Ten einde een gunstig verloop in de ontwikkeling van kind tot mens te kunnen verwachten, moet iedere studie, iedere toepassing van de montessorimethode gebaseerd zijn op hetgeen in dit boek ,,De ontdekking van het kind” behandeld wordt ten aanzien van kinderen van 3-6 jaar.
Het was haar opvatting, dat men niet moest blijven staan bij de uiterlijke verschijnselen, maar moest zoeken naar de daaraan ten grond liggende oorzaken.
Reeds jaren geleden legde zij de nadruk op de taak van volwassenen om de opgroeiende jeugd te helpen hun eigen weg te vinden en hun eigen talenten te ontdekken.
Montessoribeginselen kunnen jongeren de weg wijzen en een juiste gebruikmaking van deze beginselen kan vruchtbare resultaten afwerpen.
Ten einde een gunstig verloop in de ontwikkeling van kind tot mens te kunnen verwachten, moet iedere studie, iedere toepassing van de montessorimethode gebaseerd zijn op hetgeen in dit boek ,,De ontdekking van het kind” behandeld wordt ten aanzien van kinderen van 3-6 jaar.
Auteur | | J.J. Prins-Werker |
Taal | | Nederlands |
Type | | Bindwijze overig |
Categorie | | Onderwijs & Didactiek |