Ondersteunen van mensen met een verstandelijke beperking
Dit praktijkleerboek gaat in op verschillende aspecten van de begeleiding van mensen met een verstandelijke beperking. Het is bestemd voor de sociaal-pedagogische opleidingen (SPW en SPH), maar kan zeker ook door andersopgeleiden en mensen in het werkveld als naslagwerk worden gebruikt.
In vijf hoofdstukken wordt stilgestaan bij de verstandeljke beperking zelf, het ontstaan en de gevolgen voor de ontwikkeling. Stap voor stap wordt het Individueel Ondersteuningsplan (IOP) toegelicht. Om een goede invulling aan een ondersteuningsplan te kunnen geven, is gekozen voor een ordening van de gezondheidspatronen zoals Gordon deze heeft beschreven. De benodigde kennis wordt aangereikt door uitgebreid in te gaan op erfelijkheid, verschillende syndromen en onderwerpen als psychische/psychiatrische stoornissen, autisme, epilepsie, meervoudige handicaps en dementie. Daarnaast wordt in dit boek aandacht besteed aan maatschappelijke ontwikkelingen, ouders, wet- en regelgeving, bekostigingsproblematiek, de organisatie van zorgaanbieders en de kwaliteit van leven.
Om de toegankelijkheid van de leerstof te bevorderen en de verwerking ervan toe te passen is in elk hoofdstuk een groot aantal gevalsbeschrijvingen en opdrachten opgenomen.
In vijf hoofdstukken wordt stilgestaan bij de verstandeljke beperking zelf, het ontstaan en de gevolgen voor de ontwikkeling. Stap voor stap wordt het Individueel Ondersteuningsplan (IOP) toegelicht. Om een goede invulling aan een ondersteuningsplan te kunnen geven, is gekozen voor een ordening van de gezondheidspatronen zoals Gordon deze heeft beschreven. De benodigde kennis wordt aangereikt door uitgebreid in te gaan op erfelijkheid, verschillende syndromen en onderwerpen als psychische/psychiatrische stoornissen, autisme, epilepsie, meervoudige handicaps en dementie. Daarnaast wordt in dit boek aandacht besteed aan maatschappelijke ontwikkelingen, ouders, wet- en regelgeving, bekostigingsproblematiek, de organisatie van zorgaanbieders en de kwaliteit van leven.
Om de toegankelijkheid van de leerstof te bevorderen en de verwerking ervan toe te passen is in elk hoofdstuk een groot aantal gevalsbeschrijvingen en opdrachten opgenomen.
Auteur | | J. van der Meer |
Taal | | Nederlands |
Type | | Paperback |
Categorie | | Onderwijs & Didactiek |