Photodesign
idee, concept, visualisatie Opnametechniek, Fotografie, Fototrucs, reclamefotografie
Photodesign betekent het creëren van een nieuwe werkelijkheid met behulp van reële objecten. Een voorbeeld uit de vele in dit boek: een meisje duikt in een glas frisdrank met een schijfje citroen op de rand. In het boek wordt beschreven hoe dergelijke opnamen tot stand komen. Er zijn hoofdstukken over camera's en verlichtingsapparatuur, de compositie van het beeld, kleurenleer, het gebruik van licht als expressiemiddel, gebruik van scherpte en onscherpte door focus, beweging of belichting en het bereiken van visuele effecten daardoor, materialen die nodig zijn om visuele effecten te bereiken, het combineren van meer beelden en de daarbij gebruikte technieken. Ten slotte is er een hoofdstuk over de zakelijke en juridische kant van het werken in opdracht. Het boek bevat ruim 300 foto's in kleur in diverse formaten, waarin het ontstaan van een aantrekkelijk eindresultaat naar voren komt. Daarnaast zijn er tekeningen die de opstelling van objecten, camera en belichting aangeven. De grondige behandeling in tekst en illustraties naast de vlotte stijl en duidelijke uitleg maken het boek geschikt voor professionele fotografen en ook voor de geïnteresseerde liefhebber.
(Biblion recensie, Piet Huson.)
Auteur | | Jan Lens |
Taal | | Nederlands |
Type | | Hardcover |
Categorie | | Kunst & Fotografie |