Popart
Stromingen in de Moderne Kunst
Deze serie, die Uitgeverij Thoth in samenwerking met de Tate Gallery Londen uitbrengt, bespreekt de belangrijkste kunststromingen van de twintigste eeuw. Elk deel bevat illustraties (bijna allemaal in kleur) van werken uit beroemde collecties van over de hele wereld.
Het einde van de jaren vijftig en de jaren zestig stonden in het teken van de popart, een beweging -die de inspiratie voor haar provocerende werken ontleende aan de massacultuur, populaire smaak en kitsch: -elementen die nog nooit tot de schone kunsten waren gerekend. Britse en Amerikaanse kunstenaars als Peter Blake, Richard Hamilton, Roy Lichtenstein, James Rosenquist en Andy Warhol verwierpen het idee dat kunst en het leven van elkaar konden worden gescheiden. Ze gebruikten massaproducten en eigentijdse media om een opmerkelijk verband tussen kunst en de naoorlogse consumptiecultuur te leggen.
In dit boek wordt de ontwikkeling van de popart gevolgd, een geliefde kunstvorm die schaamteloos putte uit voorgangers als dada en surrealisme en die de glamour en het hedonisme van de jonge westerse welvaartsmaatschappij verheerlijkte, maar tegelijkertijd de oppervlakkigheid en vluchtigheid nooit uit het oog verloor.
Deze serie, die Uitgeverij Thoth in samenwerking met de Tate Gallery Londen uitbrengt, bespreekt de belangrijkste kunststromingen van de twintigste eeuw. Elk deel bevat illustraties (bijna allemaal in kleur) van werken uit beroemde collecties van over de hele wereld.
Het einde van de jaren vijftig en de jaren zestig stonden in het teken van de popart, een beweging -die de inspiratie voor haar provocerende werken ontleende aan de massacultuur, populaire smaak en kitsch: -elementen die nog nooit tot de schone kunsten waren gerekend. Britse en Amerikaanse kunstenaars als Peter Blake, Richard Hamilton, Roy Lichtenstein, James Rosenquist en Andy Warhol verwierpen het idee dat kunst en het leven van elkaar konden worden gescheiden. Ze gebruikten massaproducten en eigentijdse media om een opmerkelijk verband tussen kunst en de naoorlogse consumptiecultuur te leggen.
In dit boek wordt de ontwikkeling van de popart gevolgd, een geliefde kunstvorm die schaamteloos putte uit voorgangers als dada en surrealisme en die de glamour en het hedonisme van de jonge westerse welvaartsmaatschappij verheerlijkte, maar tegelijkertijd de oppervlakkigheid en vluchtigheid nooit uit het oog verloor.
Auteur | | David Mccarthy |
Taal | | Nederlands |
Type | | Hardcover |
Categorie | | Kunst & Fotografie |