Minimalisme
Stromingen in de Moderne Kunst
Deze serie, die Uitgeverij THOTH in samenwerking met de Tate Gallery Londen uitbrengt, bespreekt de belangrijkste kunststromingen van de twintigste eeuw. Elk deel bevat illustraties (bijna allemaal in kleur) van werken uit beroemde collecties van over de hele wereld.
De controverse die ontstond rond het kunstwerk 'Equivalent VIII' van Carl Andre, gemaakt van 120 chamottestenen, toont al aan dat niet iedereen dergelijke werken als kunst beschouwde. De auteur van dit boek legt uit waarom de stenen wel degelijk als kunst moeten worden gezien, en tevens waarom het een van de interessantste beeldhouwwerken van de jaren zestig is. Aan dit soort kunstwerken heeft men de term 'minimalisme' toegekend, hoewel de betrokken kunstenaars zichzelf nooit als één groep hebben beschouwd. Toch zijn er wel degelijk overeenkomsten: hun werken zijn alle abstract, driedimensionaal, modulair en geometrisch. De opzet werd vooraf bedacht, en de uitvoering was doorgaans industrieel te noemen. Deze kenmerken worden in dit boek verder besproken, waarbij het werk van de kunstenaars Carl Andre, Dan Flavin, Donald Judd, Sol LeWitt en Robert Morris centraal staat. Wat zijn de verschillen in hun manier van werken geweest, en welke richting zijn ze ingeslagen? Ook de verschillende interpretaties en vormen van kunstkritiek die het minimalisme tot onderwerp hadden, komen aan bod.
Tot slot wordt duidelijk dat het minimalisme niet alleen de toenmalige kunst ingrijpend veranderde, maar ook de huidige generatie kunstenaars nog steeds beïnvloedt.
Tevens verkrijgbaar in deze serie:
KUBISME David Cottington
POSTIMPRESSIONISME Belinda Thomson
SURREALISME Fiona Bradley
Deze serie, die Uitgeverij THOTH in samenwerking met de Tate Gallery Londen uitbrengt, bespreekt de belangrijkste kunststromingen van de twintigste eeuw. Elk deel bevat illustraties (bijna allemaal in kleur) van werken uit beroemde collecties van over de hele wereld.
De controverse die ontstond rond het kunstwerk 'Equivalent VIII' van Carl Andre, gemaakt van 120 chamottestenen, toont al aan dat niet iedereen dergelijke werken als kunst beschouwde. De auteur van dit boek legt uit waarom de stenen wel degelijk als kunst moeten worden gezien, en tevens waarom het een van de interessantste beeldhouwwerken van de jaren zestig is. Aan dit soort kunstwerken heeft men de term 'minimalisme' toegekend, hoewel de betrokken kunstenaars zichzelf nooit als één groep hebben beschouwd. Toch zijn er wel degelijk overeenkomsten: hun werken zijn alle abstract, driedimensionaal, modulair en geometrisch. De opzet werd vooraf bedacht, en de uitvoering was doorgaans industrieel te noemen. Deze kenmerken worden in dit boek verder besproken, waarbij het werk van de kunstenaars Carl Andre, Dan Flavin, Donald Judd, Sol LeWitt en Robert Morris centraal staat. Wat zijn de verschillen in hun manier van werken geweest, en welke richting zijn ze ingeslagen? Ook de verschillende interpretaties en vormen van kunstkritiek die het minimalisme tot onderwerp hadden, komen aan bod.
Tot slot wordt duidelijk dat het minimalisme niet alleen de toenmalige kunst ingrijpend veranderde, maar ook de huidige generatie kunstenaars nog steeds beïnvloedt.
Tevens verkrijgbaar in deze serie:
KUBISME David Cottington
POSTIMPRESSIONISME Belinda Thomson
SURREALISME Fiona Bradley
Auteur | | David Batchelor |
Taal | | Nederlands |
Type | | Hardcover |
Categorie | | Kunst & Fotografie |