In het belang van het kind
In hoeverre is opvoeding een zaak van de overheid? Als opgroeiende kinderen in hun ontwikkeling worden geschaad, dan kan de rechter ingrijpen door kinderen onder toezicht te stellen of ouders uit de ouderlijke macht te ontheffen of te ontzetten. Maar volgens velen is de armslag van de overheid te beperkt. Naar aanleiding van de recente gezinsdrama's gaan er stemmen op voor meer en eerder overheids-ingrijpen. De wetgever stelt voor om de rechtsgrond voor overheids-ingrijpen te verruimen, waardoor het mogelijk wordt om ook kinderen met lichtere problemen onder toezicht te stellen of hun ouders opvoedingsondersteuning op te leggen. Uiteraard 'in het belang van het kind', maar hoe ziet dat belang er eigenlijk uit?
Volgens pedagoog Bas Levering is het belang van het kind gelegen in de pedagogische relatie met zijn of haar opvoeders. Hij laat zien dat deze relatie vanwege haar bijzondere aard gevrijwaard moet blijven van al te gemakkelijke inmenging van buitenaf. Om die reden pleit hij voor een terughoudende rol van de overheid.
Ook rechtsfilosoof Andreas Kinneging vindt dat een overheid de opvoeding van ouders niet zommar kan en mag overnemen. De hedendaagse opvoedingsproblemen wijt hij aan de teloorgang van traditionele gezinswaarden. De tijd is naar zijn idee rijp voor een pedagogisch beschavingsoffensief.
Volgens pedagoog Bas Levering is het belang van het kind gelegen in de pedagogische relatie met zijn of haar opvoeders. Hij laat zien dat deze relatie vanwege haar bijzondere aard gevrijwaard moet blijven van al te gemakkelijke inmenging van buitenaf. Om die reden pleit hij voor een terughoudende rol van de overheid.
Ook rechtsfilosoof Andreas Kinneging vindt dat een overheid de opvoeding van ouders niet zommar kan en mag overnemen. De hedendaagse opvoedingsproblemen wijt hij aan de teloorgang van traditionele gezinswaarden. De tijd is naar zijn idee rijp voor een pedagogisch beschavingsoffensief.
Auteur | | B. Levering |
Taal | | Nederlands |
Type | | Paperback |
Categorie | | Onderwijs & Didactiek |