Van visie naar vorm
Sommige mensen zeggen dat het gebouw er bij een brede school niet toe doet: het gaat immers om de samenwerking. Het gebouw kan echter ook een bron van ellende zijn. Er is strijd over vierkante meters, strijd over het beheer en onduidelijke verantwoordelijkheid over de buitenruimten. In dit boek gaan we er van uit dat het bredeschoolgebouw er wel degelijk toe doet. Instellingen die de gelegenheid krijgen samen een nieuw gebouw te ontwikkelen en ontwerpen, staan voor een avontuur, dat uithoudingsvermogen en betrokkenheid vraagt. Een brede school ontwerpen is ook een kans om een eigen visie te vertalen naar ruimten. Een brede school gebouw is meer dan een school met wat voorzieningen er aan vast. Bovendien is het ontwerpen niet alleen een technische kwestie, het is ook een sociaal proces. Het fundament van dat gebouw is een goede visie. De visie op samenwerking geeft een idee over de benodigde ruimten. Zeker nu kinderopvang en onderwijs tot elkaar veroordeeld zijn, zal de vraag naar multifunctionele of combinatiegebouwen toenemen. Er worden steeds meer functies toegedicht aan die nieuwe educatieve gebouwen: het zijn niet alleen nieuwe schoolgebouwen, maar brede voorzieningen voor de wijk, in sommige gemeenten zelfs basisvoorzieningen.
Auteur | | F. Studulski |
Taal | | Nederlands |
Type | | Paperback |
Categorie | | Onderwijs & Didactiek |