De Pedagogische Cirkel
De pedagogische cirkel is een dynamisch en praktijkgericht model om pedagogisch beleid te ontwikkelen en te implementeren. De heldere relatie tussen visie, houding en gedrag geeft het model een kwalitatieve basis en maakt het model tot een waardevolle aanvulling voor het kwaliteitsbeleid in de organisatie. De pedagogische kwaliteit van de instelling is daartoe een fantastisch middel, want dat is de kern van het dagelijks werk.
De praktische stijl in het boek zorgt voor een goede mix tussen de achterliggende pedagogische ideeën en de uitvoerbaarheid. Het vertelt over de wijze van omgang met weerstanden, het wegzakken van betrokkenheid en hoe je dit coacht binnen de organisatie.
De opbouw van het boek volgt het proces van het creëren van draagvlak en het dromen over visie, het ontdekken van pedagogische voorkeuren en het experimenteren ermee en het komen tot een gezamenlijk gedragen coherent model. Het proces vervolgt met de inzet van het model bij teambesprekingen, oudergesprekken en het formuleren van werkplannen. Iedere fase geeft een beschrijving van de doelen, de gevolgde werkwijze, de succesfactoren en de verbeterpunten en de resultaten om de volgende fase mee in te kunnen gaan. Een stimulans ten aanzien van het pedagogisch denken binnen de kinderopvang.
De tijdens het proces gebruikte werkvormen (stellingen en opdrachten) en de ervaring hiermee zijn in het boek opgenomen. Een praktijkvoorbeeld van een instelling waar het pedagogisch beleid zichtbaar is, levert andere beleidsmakers de inspiratie om zich te onderscheiden op dit terrein.
De praktische stijl in het boek zorgt voor een goede mix tussen de achterliggende pedagogische ideeën en de uitvoerbaarheid. Het vertelt over de wijze van omgang met weerstanden, het wegzakken van betrokkenheid en hoe je dit coacht binnen de organisatie.
De opbouw van het boek volgt het proces van het creëren van draagvlak en het dromen over visie, het ontdekken van pedagogische voorkeuren en het experimenteren ermee en het komen tot een gezamenlijk gedragen coherent model. Het proces vervolgt met de inzet van het model bij teambesprekingen, oudergesprekken en het formuleren van werkplannen. Iedere fase geeft een beschrijving van de doelen, de gevolgde werkwijze, de succesfactoren en de verbeterpunten en de resultaten om de volgende fase mee in te kunnen gaan. Een stimulans ten aanzien van het pedagogisch denken binnen de kinderopvang.
De tijdens het proces gebruikte werkvormen (stellingen en opdrachten) en de ervaring hiermee zijn in het boek opgenomen. Een praktijkvoorbeeld van een instelling waar het pedagogisch beleid zichtbaar is, levert andere beleidsmakers de inspiratie om zich te onderscheiden op dit terrein.
Auteur | | Annemiek van Beurden |
Taal | | Nederlands |
Type | | Paperback |
Categorie | | Onderwijs & Didactiek |