Zoeken Naar Betekenis
Kinderen zijn nieuwsgierig naar hoe de wereld in elkaar zit. De Deense Bifrostschool brengt sinds 1987 met succes een pedagogiek in praktijk die uitgaat van de natuurlijke belangstelling van kinderen om te leren. De school richt zich op leerlingen tussen zes en zestien jaar. Behalve op het verwerven van kennis ligt de nadruk sterk op de ontwikkeling van creatieve en intuïtieve vaardigheden. Kenmerkend voor Bifrost is dat er geen conventionele leerboeken of beoordelingen in cijfers zijn. Het onderwijs krijgt vorm vanuit ideeën die uit de kinderen zelf voortkomen. De leraren stellen gezamenlijk het eigen onderwijsmateriaal samen. Alle leerstof wordt daarbij verbonden met een overkoepelend thema – bijvoorbeeld een bijzonder boek, muziekstuk of schilderij – waaraan de hele school werkt en die richting geeft aan ‘het kwalitatieve leerproces’. Daarbij spelen kunst- en natuurbelevingen een centrale rol.
In Zoeken naar betekenis schilderen de auteurs – zelf medeoprichters van Bifrost - de dagelijkse praktijk: hoe bepaal je een thema en hoe geef je als leerkracht en leerling daar samen gedurende een aantal maanden inhoud aan? Ook presenteren ze de filosofische en pedagogische ideeën die aan het Bifrost-onderwijs ten grondslag liggen. De pedagogische benadering is vooral geïnspireerd door het werk van onderwijsvernieuwers als Vygotskij, Grundtvig en Gardner. Kerngedachte is dat een school medeverantwoordelijk is voor de ontwikkeling van kinderen tot levenslustige, daadkrachtige en verantwoordelijke mensen.
Dit boek is bijzonder geschikt voor praktiserende leerkrachten en leraren in opleiding, en in het algemeen voor iedereen die geïnteresseerd is in de ontwikkeling van kinderen.
In Zoeken naar betekenis schilderen de auteurs – zelf medeoprichters van Bifrost - de dagelijkse praktijk: hoe bepaal je een thema en hoe geef je als leerkracht en leerling daar samen gedurende een aantal maanden inhoud aan? Ook presenteren ze de filosofische en pedagogische ideeën die aan het Bifrost-onderwijs ten grondslag liggen. De pedagogische benadering is vooral geïnspireerd door het werk van onderwijsvernieuwers als Vygotskij, Grundtvig en Gardner. Kerngedachte is dat een school medeverantwoordelijk is voor de ontwikkeling van kinderen tot levenslustige, daadkrachtige en verantwoordelijke mensen.
Dit boek is bijzonder geschikt voor praktiserende leerkrachten en leraren in opleiding, en in het algemeen voor iedereen die geïnteresseerd is in de ontwikkeling van kinderen.
Auteur | | B.A. Johansen |
Taal | | Nederlands |
Type | | Paperback |
Categorie | | Onderwijs & Didactiek |