Pedagogisch Opleiden
Hoe geef je op een pedagogisch verantwoorde manier vorm aan een lerarenopleiding? Op die vraag geeft dit boek verschillende maar concrete antwoorden. Heel concreet worden door lerarenopleiders zelf negen praktijken in beeld gebracht respectievelijk uit lerarenopleidingen voor het basisonderwijs en uit lerarenopleidingen voor het voortgezet onderwijs. Opleidingen die met elkaar gemeen hebben dat de identiteitsontwikkeling van leerlingen als doel van het onderwijs wordt gezien. De opleidingspraktijken dienen daarom identiteitsbevorderend te zijn.
Dit boek is het vervolg op het boek Vormende lerarenopleidingen, dat in 1998 verscheen. Dat boek was vooral een eerste theoretische uitwerking van de pedagogische taak van de lerarenopleidingen door de NVO/VELON-werkgroep. Om ook daadwerkelijk aan de slag te gaan in de eigen praktijksituatie hebben lerarenopleiders, zo is gebleken, grote behoefte aan voorbeelden van good practices. Inspirerende voorbeelden waaruit blijkt dat opleidingsonderwijs wel degelijk anders kan. Dit boek biedt zulke praktische uitwerkingen.
Als er één les te leren valt uit Pedagogisch opleiden dan is het wel dat diepgaande veranderingen in het opleidingscurriculum veel tijd vergen. Het boek is echt een aanrader voor al die lerarenopleiders voor wie pedagogisch opleiden tot de integrale kern van de taak van de lerarenopleiding behoort.
Dit boek is het vervolg op het boek Vormende lerarenopleidingen, dat in 1998 verscheen. Dat boek was vooral een eerste theoretische uitwerking van de pedagogische taak van de lerarenopleidingen door de NVO/VELON-werkgroep. Om ook daadwerkelijk aan de slag te gaan in de eigen praktijksituatie hebben lerarenopleiders, zo is gebleken, grote behoefte aan voorbeelden van good practices. Inspirerende voorbeelden waaruit blijkt dat opleidingsonderwijs wel degelijk anders kan. Dit boek biedt zulke praktische uitwerkingen.
Als er één les te leren valt uit Pedagogisch opleiden dan is het wel dat diepgaande veranderingen in het opleidingscurriculum veel tijd vergen. Het boek is echt een aanrader voor al die lerarenopleiders voor wie pedagogisch opleiden tot de integrale kern van de taak van de lerarenopleiding behoort.
Auteur | | G. Dam |
Taal | | Nederlands |
Type | | Paperback |
Categorie | | Onderwijs & Didactiek |