Kwaliteit In Uitvoering
De kwaliteit van de zorg voor jeugdigen. Wat houdt dat in en wie houdt zich daarmee bezig? Wat gebeurt er, wat is de samenhang tussen kwaliteitszorg en andere innovaties en wat kan kwaliteitszorg concreet bijdragen aan kwaliteitsverbeteringen? In deze publicatie geven verschillende auteurs antwoorden op dergelijke vragen. Verhalen over en uit de praktijk van de hulpverlening, beschrijvingen van modellen en systemen, meningen over de manier waarop de jeugdzorg haar kwaliteit moet borgen en verbeteren en uiteenlopende informatie over wat met kwaliteit in de jeugdzorg te maken heeft zijn verzameld. De lezer vindt onder andere informatie over: kwaliteitsgerichte informatiesystemen, basiscriteria, audits en certificering, cliëntenbeleid en hulpverleningsplanning. Er is een ruime plek ingeruimd voor de mening over kwaliteit in de jeugdzorg van cliënten, overheden, directeuren, beroepsbeoefenaren, kwaliteitsfunctionarissen en de inspectie.
Kwaliteit noch kwaliteitszorg zijn eendimensionale begrippen. Systematisch reflecteren en verbeteren van datgene wat de jeugdzorg biedt aan jeugdigen en ouders vormen de basis van kwaliteitszorg. De vraag van de cliënt vormt daarbij het uitgangspunt. Deze publicatie geeft een concreet en helder beeld van het beleid en de uitvoering van de jeugdzorg op het terrein van kwaliteitszorg. Ook wordt inzicht gegeven in de valkuilen, de mislukkingen en de succesfactoren. De samenstellers van dit boek beogen daarmee enerzijds dat lezer ideeën en motivatie opdoen om zelf (verder) aan de slag te gaan met het werken aan kwaliteitsverbeteringen en dat anderzijds de diverse bijdragen de discussie over de wijze waarop dat gebeurt stimuleert.
Hard werken aan kwaliteit in de jeugdzorg is een continu proces en moet daar plaatsvinden waar kwaliteit zich waarmaakt: in de interactie tussen hulpverleners en cliënten. Kwaliteit in uitvoering is daarom niet alleen een pleidooi en stimulans voor het werken aan kwaliteit, maar ook een handreiking voor een juiste invoering van kwaliteit binnen de organisatie.
Kwaliteit noch kwaliteitszorg zijn eendimensionale begrippen. Systematisch reflecteren en verbeteren van datgene wat de jeugdzorg biedt aan jeugdigen en ouders vormen de basis van kwaliteitszorg. De vraag van de cliënt vormt daarbij het uitgangspunt. Deze publicatie geeft een concreet en helder beeld van het beleid en de uitvoering van de jeugdzorg op het terrein van kwaliteitszorg. Ook wordt inzicht gegeven in de valkuilen, de mislukkingen en de succesfactoren. De samenstellers van dit boek beogen daarmee enerzijds dat lezer ideeën en motivatie opdoen om zelf (verder) aan de slag te gaan met het werken aan kwaliteitsverbeteringen en dat anderzijds de diverse bijdragen de discussie over de wijze waarop dat gebeurt stimuleert.
Hard werken aan kwaliteit in de jeugdzorg is een continu proces en moet daar plaatsvinden waar kwaliteit zich waarmaakt: in de interactie tussen hulpverleners en cliënten. Kwaliteit in uitvoering is daarom niet alleen een pleidooi en stimulans voor het werken aan kwaliteit, maar ook een handreiking voor een juiste invoering van kwaliteit binnen de organisatie.
Auteur | | Heleen Jumelet |
Taal | | Nederlands |
Type | | Paperback |
Categorie | | Onderwijs & Didactiek |