De leercoach
De leercoach begeleidt leerlingen actief naar zelfregulerend leren met (meta)cognitieve, motivationele en zelfregulerende leerstrategieën. Dit boek biedt een methodisch kader en praktische handvatten.
Wat is zelfregulerend leren en zelfregulatie nu eigenlijk? Waarom is het belangrijk? En hoe begeleid je je leerlingen actief bij het ontwikkelen van hun executieve functies, het aanleren van leerstrategieën en zelfregulerende vaardigheden op weg naar eigenaarschap van hun leerproces? Hierom draait deze uitgave ‘De leercoach, de zesde rol van de leraar’. Begeleiden naar zelfregulerend leren is één van de meest onderbouwde en doeltreffende interventies die een leraar kan inzetten om jongeren te leren zelfstandig hun eigen leerproces vorm te geven. Met de zelfregulerende leerstrategieën in de vingers ontwikkelen jongeren namelijk een proactief lerende houding. Zij kunnen doelgericht en planmatig aan hun eigen leersucces werken. Als leidraad voor die begeleiding naar zelfregulerend leren heeft CPS de methodiek ‘hét ABCDE van de leercoach’ uitgewerkt. Dit ABCDE van de leercoach is het handelingsrepertoire waarmee je jongeren actief en interactief kunt coachen naar zelfregulatie. De letters ABCDE staan voor: Afstemmen, Betrokken zijn, Cyclisch en Doelgericht werken, Eigenaarschap creëren. Het boek neemt je mee vanuit theoretische achtergrond rond leren en zelfregulerend leren naar deze methodische aanpak van leercoachen. Het hart van het boek behandelt de praktische uitvoering van het leercoachen aan de hand van hét ABCDE. Je wordt ondersteund met praktische voorbeelden en handvatten die je kunt vertalen naar je eigen praktijk. Tot slot is er aandacht voor hoe je een effectieve leercoach wordt én blijft. De leercoach is een onmisbare rol bij elke vorm van onderwijs op elk niveau. Daarom is deze uitgave gericht op alle onderwijsprofessionals die willen insteken op zelfregulerend leren en eigenaarschap bij leren binnen lessen, in praktijksituaties en tijdens coachgesprekken. Denk hierbij aan onderwijsgevenden, mentoren, studiebegeleiders, coaches en leidinggevenden (po/vo/mbo/hbo/universiteit).
Wat is zelfregulerend leren en zelfregulatie nu eigenlijk? Waarom is het belangrijk? En hoe begeleid je je leerlingen actief bij het ontwikkelen van hun executieve functies, het aanleren van leerstrategieën en zelfregulerende vaardigheden op weg naar eigenaarschap van hun leerproces? Hierom draait deze uitgave ‘De leercoach, de zesde rol van de leraar’. Begeleiden naar zelfregulerend leren is één van de meest onderbouwde en doeltreffende interventies die een leraar kan inzetten om jongeren te leren zelfstandig hun eigen leerproces vorm te geven. Met de zelfregulerende leerstrategieën in de vingers ontwikkelen jongeren namelijk een proactief lerende houding. Zij kunnen doelgericht en planmatig aan hun eigen leersucces werken. Als leidraad voor die begeleiding naar zelfregulerend leren heeft CPS de methodiek ‘hét ABCDE van de leercoach’ uitgewerkt. Dit ABCDE van de leercoach is het handelingsrepertoire waarmee je jongeren actief en interactief kunt coachen naar zelfregulatie. De letters ABCDE staan voor: Afstemmen, Betrokken zijn, Cyclisch en Doelgericht werken, Eigenaarschap creëren. Het boek neemt je mee vanuit theoretische achtergrond rond leren en zelfregulerend leren naar deze methodische aanpak van leercoachen. Het hart van het boek behandelt de praktische uitvoering van het leercoachen aan de hand van hét ABCDE. Je wordt ondersteund met praktische voorbeelden en handvatten die je kunt vertalen naar je eigen praktijk. Tot slot is er aandacht voor hoe je een effectieve leercoach wordt én blijft. De leercoach is een onmisbare rol bij elke vorm van onderwijs op elk niveau. Daarom is deze uitgave gericht op alle onderwijsprofessionals die willen insteken op zelfregulerend leren en eigenaarschap bij leren binnen lessen, in praktijksituaties en tijdens coachgesprekken. Denk hierbij aan onderwijsgevenden, mentoren, studiebegeleiders, coaches en leidinggevenden (po/vo/mbo/hbo/universiteit).
Auteur | | Ariena Verbaan |
Taal | | Nederlands |
Type | | Paperback |
Categorie | | Onderwijs & Didactiek |