Identiteitsontwikkeling En Leerlingbegeleiding

Identiteitsontwikkeling En Leerlingbegeleiding

Jongeren van twaalf tot tweeëntwintig zijn druk bezig een eigen identiteit te ontwikkelen. Dit proces speelt zich af rondom vragen als 'wie ben ik?', 'wat kan ik?' en 'wat wil ik?', en gaat gepaard met opwinding en onzekerheid, grenzen zoeken, leren kiezen en omgaan met verantwoordelijkheid. Voor leraren die deze jongeren begeleiden is het belangrijk inzicht te hebben in hoe identiteit gestalte krijgt.

In Identiteitsontwikkeling en leerlingbegeleiding wordt een psychologisch kader geschetst dat houvast biedt bij het ontwikkelen van een visie op leerlingbegeleiding. Daarbij besteden de auteurs aandacht aan de rol van lichamelijke en seksuele veranderingen, maar ook aan veranderingen op het gebied van denken en leren die de identiteitsvorming beïnvloeden. De lezer wordt duidelijk door de theorie heen geleid aan de hand van overzichtsschema's en leerdoelen per hoofdstuk.
Ook de praktische vaardigheden die nodig zijn bij het begeleiden van leerlingen komen ook aan de orde, zoals verschilende soorten gesprekken voeren, het signaleren en diagnostiseren van probleemgedrag, en het opstellen van handelingsplannen. Bovendien kan de lezer direct aan de slag met de vele toetsvragen, opdrachten en stageopdrachten. Zowel de identiteitsontwikkeling als de leerlingbegeleiding wordt steeds vanuit een intercultureel perspectief benaderd.

De auteurs werken of werkten aan de Noordelijke Hogeschool Leeuwarden.

Auteur | Jos van der Wal
Taal | Nederlands
Type | Paperback
Categorie | Persoonlijke ontwikkeling & Mindfulness

Kijk verder

Boekomslag voor ISBN: 9789046907580
Boekomslag voor ISBN: 9789046905548
Boekomslag voor ISBN: 9789046900161
Boekomslag voor ISBN: 9789046906422
Boekomslag voor ISBN: 9789046908525


Boekn ©